Spirit ще бъде реинтегриран от Boeing, предаде АФП.
"Airbus сключи обвързващо споразумение със Spirit AeroSystems за потенциално придобиване на основни дейности, свързани с Airbus", заяви европейският самолетостроител, който ще бъде "компенсиран за 559 млн. долара, при номинална стойност от 1,00 долара, подлежаща на корекции, включително окончателния обхват на сделката".
Boeing е най-големият клиент на Spirit, като през 2022 г. 60% от приходите му бяха от американския производител на самолети. Но производителят на оборудване е и стратегически доставчик на своя конкурент Airbus.
Boeing потвърди, че купува дейностите на Spirit - без тези, продадени на Airbus - за 4,7 млрд. долара. Общата стойност на сделката, включително дълга, е 8,3 млрд. долара.
Предвиденото от Airbus придобиване ще включва "основни дейности, свързани с Airbus", според европейската група.
Те включват производството на фюзелажни секции за A350 в Кинстън (Северна Каролина) и Сен-Назер (Франция), крила и централен фюзелаж за A220 в Белфаст (Северна Ирландия) и Казабланка (Мароко), както и пилони за A220 в Уичита (Канзас).
"С това споразумение Airbus възнамерява да осигури стабилни доставки за своите програми за търговски самолети чрез по-устойчиво развитие, както в оперативен, така и във финансов план, на различните работни пакети на Airbus, за които Spirit AeroSystems отговаря в момента".
През 2005 г. Boeing започва политика на аутсорсинг само на крайното сглобяване на своите самолети, като отделя завода си в Уичита (Канзас), специализиран в аероструктурите, и така създава Spirit Aerosystems. Оттогава компанията диверсифицира клиентската си база и се разраства чрез придобивания.
Spirit AeroSystems е в затруднено положение поради повтарящи се проблеми с качеството и производството, а след инцидента на 5 януари, когато носовият конус на фюзелажа на Boeing 737 MAX 9, експлоатиран от Alaska Airlines, се отчупи по време на полет, Spirit AeroSystems е подложена на щателна проверка.
Тези трудности накараха Boeing, който сам е обект на няколко разследвания на проблеми с несъответствията, да обяви в началото на март, че обмисля реинтеграция на Spirit, който до 2005 г. беше част от американския гигант. За Airbus беше немислимо основният му конкурент да се превърне в един от стратегическите му доставчици.
В края на април изпълнителният председател на Airbus Гийом Фори заяви, че следи ситуацията "отблизо".
"Не искаме големи работни пакети да се доставят от нашия основен и единствен конкурент", каза той. | БГНЕС