Деца представят авторски късометражни филми на новото издание на „Срещи на младото европейско кино“

Киното учи децата на знания и умения в XXI век – на критично и творческо мислене, четивна грамотност, развиване на въображението и работа в екип, на комуникационни и презентационни умения.

Това заявиха в интервю за БГНЕС учителят по кинознание в село Дерманци Даниел Симеонов и Еви Карагеоргу, която е част от екипа на Сдружение „Арте Урбана Колектив“ и ментор в проекта „Киното, 100 години младост“.

С тях разговаряме за новото издание на „Срещи на младото европейско кино“ и късометражните филми, които младите режисьори представят.

Еви Карагеоргу разказа, че Сдружение „Арте Урбана Колектив“ се занимава с кинообразование вече 10 години, като има различни инициативи през цялата година. Някои от тях са по-задълбочени, какъвто „Киното, 100 години младост“ – кинопроект, иницииран от Франция, който се осъществява от 29 години и деца от 17 държави работят по една и съща тема през цялата учебна година, за да създадат свой късометражен филм.

„Тази година темата беше „Да снимаме Другия – документалният жест“. Тази тема може да изглежда лесна отстрани, но децата работиха по нея половин година“, каза Карагеоргу, която е ментор на деца от великотърновското СУ „Емилиян Станев“, които избират да направят главен персонаж на техния филм една улица в старопрестолния град и нейните обитатели – животни, хора, растения, светлина.

По думите ѝ децата успяват да уловят улицата по един магичен начин. „Снимаха в дъжд, в слънце, във всякакви сезони и наистина успяха да вникнат в смисъла на документалното кино“, заяви тя.

В началото на годината учениците гледат специално селектирани филми, чиято цел е да ги вдъхнови да създадат свой собствен късометражен филм, като крайният резултат винаги е различен и именно това е интересното.

„Отидохме в Лисабон, където беше представянето на всички деца. От тази година имаме щастието в България да бъдат включени две киноателието – във Велико Търново и село Дерманци. Беше наистина едно невероятно усещане да си в кинозала пет дни, в които младежи и деца – най-малките бяха на 7, най-големите на 19 г., показват филмите, по които са работили“, сподели Карагеоргу.

Фестивалът „Срещи на младото европейско кино“, основан от Ралица Асенова, се провежда за десета поредна година. „Тази година е юбилейно издание. От 22 до 28 юни сме подготвили много прожекции, работилници и дискусии с децата, специален киноконцерт, музика на живо, с прожекция на филми, като всичко е с вход свободен“, добави Карагеоргу и допълни, че целта е да има достъп до култура за младите хора, като се надява по този начин повече деца и младежи да се докоснат до киноизкуството.

Менторът обясни, че киноизкуството учи децата на работа в екип, тъй като един филм няма как да се случи, ако всяко едно дете не е отдадено и не намери своето място. Чрез киноизкуството много деца намират талантите си, като според Карагеоргу то е подходящо и за екстроверти, и за интроверти. Тя обърна внимание, че дори и в класната стая някои деца да са по-назад, защото не са добри по математика например, в киното могат да разцъфнат и да влязат в главната роля пред камерата.

„Всеки като допринесе и работи за една обща цел наистина се създава това усещане за колектив, за екип, за уважение към другия, да изслушаш другия“, обърна внимание Карагеоргу и допълни, че докато с децата гледат заедно кино, те разбират, че всеки един човек може да го възприеме по различен начин и се научават на търпение да изслушат другата гледна точка.

А онова, на което самата тя се надява, е изкуството да навлезе в училищните системи и образованието по-сериозно като метод за обучение, но и запознаване на децата с различни видове изкуство и как те могат да се себеизразяват чрез него. „Не да възпроизвеждаме, а и да създаваме и наистина мисля, че децата ни много ще спечелят от това“, каза още Карагеоргу.

Даниел Симеонов упражнява учителската професия от 2016 г. Той преподава кинознание в училището в село Дерманци, тъй като първото му образование преди учителството е режисура. „По някакъв начин естествено се преляха нещата от педагогическата рамка към кинорамката. Оказа се, че те могат да бъдат едно цяло всъщност и това, с което се занимавам, е точно това как киното да бъде педагогически инструмент“, обясни Симеонов.

На въпроса колко ученици се обучават в паралелката по кинознание, учителят отговори, че това е класът, на който той е класен и включва 18 ученици. Кинознание децата започват да изучават от IV клас, като преди това още от III клас те са работили по проекти, свързани с кинообразованието.

Попитан как се заражда у толкова малки деца това желание да се занимават именно с кино и режисура, той Симеонов подчерта, че в българското образование често се среща тази парадигма, че за да бъде направено нещо, трябва на децата да им е интересно, което според него е погрешно и ни поставя в капана на ниските очаквания. „Децата могат да имат интереси, свързани с TikTok или с някакви неща, които нямат особена морална стойност, така че срещата с киното е контрапункт на такива очаквания и намерения, т.е. чрез киното ние развиваме т.нар. естетическа грамотност, тъй като филмите, които гледаме са от европейската съкровищница на филмовото изкуство“, отбеляза Симеонов.

Учителят по кинознание сподели, че най-честите въпроси, които учениците му задават по отношение на киното и режисурата, са дали даден кадър се е получил.

Ученичката Лили Петкова от село Дерманци, която се обучава в паралелката по кинознание, разказа преди няколко месеца класът започва да работи по късометражния филм, като първо пишат как искат да бъде подреден и как да бъдат заснети всички сцени. „По-трудно ни беше да монтираме филма. Монтажът отне няколко седмици, като ние не работим всеки ден, а имаме определени дни, в които се занимаваме само с монтаж“, каза момичето и добави, че късометражният филм трябва да бъде не по-дълъг от 10 минути.

Анко Анков, който също се обучава в паралелката по кинознание в училището в Дерманци, обясни, че са избрали филмът да се казва „Четвъртък“, защото снимат на пазара в селото, който се случва само в този ден. „Всички деца участвахме“, отбеляза ученикът.

Децата черпят идеи от специално селектираните филми, които са гледали, от какви ъгли да снимат, за самия сценарий, за хора, които може да снимат, професии и пр. | БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон