Най-големите европейски производители на автомобили призоваха Европейския съюз да избегне „търговски конфликт“ със САЩ, дни преди Доналд Тръмп официално да се завърне като президент, предаде АФП.
Тръмп, който ще положи клетва на 20 януари, многократно е заплашвал да повиши митата за европейски продукти, както и за стоки, произведени от Китай и други съюзници като Канада.
„Ако се окажем в търговски конфликт, нашата ясна оценка е, че това ще бъде значително икономически вредно за ЕС и за европейската автомобилна индустрия“, предупреди Ола Калениус, главен изпълнителен директор на Mercedes и нов президент на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
В писмо до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен европейското автомобилно лоби призова ЕС „да се опита да избегне потенциален търговски конфликт“.
„Колкото по-свободни и отворени са пазарите, толкова по-добре за европейската автомобилна индустрия“, заяви Калениус, посочвайки търговията със Съединените щати и Китай.
За германския автомобилен гигант Mercedes американският пазар представлява около 15% от световните му продажби на автомобили през 2024 г.
На 16 януари ACEA повтори призива си към Европейския съюз да бъде „гъвкав“ в борбата си за намаляване на емисиите на парникови газове.
Европейските производители на автомобили са особено против потенциалните глоби, които ЕС може да им наложи, ако не успеят да изпълнят целите за намаляване на емисиите до 2025 г.
Промишлеността, която изпитва затруднения с продажбата на електрически автомобили, също така призова за мерки за подкрепа, а не за финансови санкции.
Генералният директор на ACEA Сигрид де Врис предупреди, че рискът е „екзистенциален“ за индустрията, тъй като много производители обявиха съкращения на работни места в Европа.
„Не можем да живеем само от финансови или други услуги. Нуждаем се от отпечатък на производствената индустрия. Нуждаем се от иновации тук и също така трябва да можем да изнасяме в други региони“, каза де Врис.
„Не може просто да се поставят цели на хартия и да се подхожда много строго към тях, трябва да се добави известна гъвкавост, за да се адаптираме към реалните условия“, каза тя.
Де Врис каза също, че пазарът на електрически превозни средства „не се развива както трябва“.
Фон дер Лайен обеща да започне разговори със сектора през следващите седмици, а ръководителят на промишлеността на ЕС Стефан Сежурне беше в югозападния германски град Щутгарт, за да чуе опасенията на индустрията.
Групите за защита на околната среда обаче се опасяват, че Комисията ще наруши част от „Зелената сделка“ - амбициозния план на ЕС за климата, който цели блокът да стане въглеродно неутрален до 2050 г. | БГНЕС