Адела Пъшкова: Реалистично за транспортните връзки София – Скопие

В края на миналата седмица българският министър-председател Кирил Петков потвърди пред народните представители, че на 18 януари заминава за Скопие, където ще проведе разговори, които да покажат, че добросъседството е основен принцип в отношенията между България и Република Северна Македония.

Малко по-късно пред представители на авиопревозвачите Министерството на транспорта и съобщенията излезе с позиция, че ще съдейства максимално бързо за откриване на самолетна линия между София и Скопие при заявен интерес от авиокомпания, която да извършва полетите. Последва уверение, че от правна гледна точка няма пречка за осъществяването на тези намерения заради действащ меморандум за сътрудничество, подписан през 2015 г.

Всичко това, наред с нееднократно декларираните намерения за подобряване на отношенията между София и Скопие, звучи повече от оптимистично. Остава ни да очакваме с трепет македонският парламент все пак да гласува кандидатурата на Димитър Ковачевски за премиер и да одобри състава на ръководеното от него правителство, за да не бие напразно пътят до там г-н Петков и ръководената от него делегация. От друга страна, подобно пътуване би било изключително полезно, за да бъде внесен малко реализъм по отношение на онова, което следва да се очаква от нашите партньори в Скопие.

При това пътуване българският министър-председател ще може да изпита на собствен гръб „удоволствието“ да премине с автомобил разстоянието от 245 км за повече от 3 часа и половина, да се убеди във високото качество на пътната настилка и да оцени усилията, които се полагат от македонска страна за подобряване на инфраструктурната свързаност с България.

И за да не е съвсем неподготвен за онова, което го очаква, ще припомним някои факти.

На 1 декември 2019 г. президентът на Република Северна Македония Стево Пендаровски заяви, че липсата на пътна инфраструктура между София и Скопие ни пречи да излезем от тази мъгла и да осъзнаем и осмислим историческите факти.

„В икономически план ние нанасяме големи щети на нас, защото вие имате други коридори, по които се свързвате с останалата част на света, включително с Европа, които ние нямаме. Ние нямаме излаз на море. През изминалите 30 години нещо беше започнато, но не е завършено. Това е срамно за всички нас, които бяхме на власт в Скопие през последните 30 години“, заяви тогава държавният глава.

Преди точно две години македонското правителство обяви гръмко, че първият от трите участъка на ж.п. линията към България ще бъде завършен до края на 2020 г. Съобщено беше също, че свързването със София посредством жп линия е планирано за 2025 г.

Бяха направени изявления за инвестиции, проекти, търгове, програми по кредитиране и ... нищо.

През октомври 2021 г. българското правителство заяви, че изграждането на Коридор № 8, част от който преминава през РС Македония, е абсолютен приоритет за България. Тогава Скопие увери, че само за изграждането на ж.п. инфраструктура по коридора са предвидени над 1 млрд. евро инвестиции, а до края на годината ще бъде пусната процедурата за първите два лота на жп връзката с България. Засега нямаме информация това да се е случило, но пък можем да продължим да бъдем оптимисти.

Що се отнася до пряката въздушна линия София – Скопие не е зле да се припомни, че такава съществуваше (вярно, за кратко) и беше закрита през 2010 г. Оттогава всички български правителства повтарят, че „има предпоставки“ за наличието на такава линия, че се търсят начини тя да бъде възстановена и т.н. – вече 12 години.

Следвайки икономическата логика, за това време все някоя от седемте български авиокомпании биха проявили интерес и биха настоявали за възстановвяването на тази въздушна линия, ако тя беше финансово рентабилна. В противен случай, поради какви причини бившата „Хемус Ер“, а по-късно „България Ер“ ще преустанови експлоатацията на тази дестинация, още повече, че очевидно за съществуването ѝ има(ше) и необходимата политическа подкрепа?

През 2014 г. Асоциацията на българските авиокомпании подготвя доклад относно възможностите и перспективите за разширяване на сътрудничеството по линия на въздушния транспорт между България и РС Македония, в който се констатира, че има „период на затишие“ в областта на гражданските въздушни превози. Отчита се, че в България вече е налице необходимата инфраструктура като летища, система за обслужване на въздушното движение, конкурентоспособни авиопревозвачи, организации за техническо обслужване, учебни центрове и т.н., което е добра предпоставка за възобновяване на пряката въздушна линия. Но въпреки тези параметри полети между София и Скопие няма.

На първо място следва да се отчете факторът време. Откровено казано, едва ли някой ще изгаря от желание да чака два часа на летището, преди да се качи на борда на самолета от/за София, когато за това време вече ще е изминал повече от половината път до/от Скопие. Потенциалната цена на самолетните билети също не е за пренебрегване. Освен това трябва да бъде изпълнена задължителната процедура за откриване на пряка въздушна линия, която със сигурност ще отнеме не само време, но и средства.

Всичко изброено дотук съвсем не означава, че не трябва да има полети между София и Скопие. Но съм убедена, че когато има икономическа логика и необходимост, заинтересованите страни ще намерят и начина да го осъществят дори и без политически декларации.

В този смисъл препоръчвам все пак енергията да се насочи към по-прагматични въпроси като изграждането на жп линия между столиците на двете съседни държави и нормален път, по който да могат спокойно и комфортно да се движат стотиците хиляди пътуващи от двете страни на границата.

Тук е мястото да припомня думите на проф. Кирил Топалов, който в интервю за БГНЕС в края на 2021 г. каза следното: „Преди 20 години, когато отношенията ни бяха по-добри, започна уж да се изгражда жп линия от Скопие към нашата граница, но тя нелепо спря и върху набелязаното трасе сега расте трева и коприва.“

Добре е тези факти да се имат предвид, когато последват поредните гръмки обещания от страна на РС Македония при предстоящото посещение на българския министър-председател. И да му пожелаем „попътен вятър“ към Скопие и повече реализъм, за да не се сбъднат мрачните прогнози за потъпкани за пореден път надежди. / БГНЕС

---------------

Адела Пъшкова, редактор в Международния отдел на Агенция БГНЕС.