Преминаването към друг модел беше определено като "тревожно" от ръководителя на Международната асоциация за въздушен транспорт.
Последният ход вероятно ще задълбочи разрива между две от водещите компании на близките съюзници Франция и Катар.
Ако не се стигне до трудно постижимо споразумение, спорът ще бъде разгледан от насрочения за юни следващата година корпоративен съдебен процес в Лондон.
Това се случва в момент, когато авиоиндустрията се бори с неравномерното възстановяване от пандемията COVID-19 и когато Qatar Airways се подготвя да обслужи по-голямата част от около 1,2 милиона посетители, очаквани за Световната купа по футбол през ноември и декември.
Airbus твърди, че авиокомпанията използва спора, за да укрепи финансите си и да намали флота си от скъпи самолети за дълги разстояния, тъй като целевият ѝ пазар на дълги разстояния се възстановява слабо.
Qatar Airways, която през юни обяви първата си годишна печалба от 2017 г. насам, твърди, че се нуждае от повече капацитет за Световната купа, което я принуждава да наема самолети и да извежда от експлоатация по-малко ефективни A380, за да запълни празнината, оставена от приземените A350.
Спорът се концентрира върху това дали проблемите на A350, включително това, което изглежда като повреда на части от крилата, опашката и корпуса, произтичат от козметичен проблем или, както твърди авиокомпанията, от конструктивен дефект.
Разследване на Ройтерс през ноември разкри, че от 2016 г. - втората година от експлоатацията на A350, няколко други авиокомпании са открили повреди по повърхността, което накара Airbus да ускори проучванията на алтернативна мрежа, която също така спестява тегло.
Досега обаче нито един от останалите около три дузини оператори на A350 не се е присъединил към Катар в загрижеността си за безопасността в резултат на повърхностните дефекти, и продължават да летят с този модел самолети. /БГНЕС
Париж / Франция