„Яйцедентът“ – история за инцидент с яйце на Алекси Иванов

Ще нарисувам картина, която е под надслов „Яйцедентът“. Става въпрос за игра на думи – инцидент - яйце, инцидент с яйце. Спрях се на това име, защото има аналог и в английският. Това каза пред БГНЕС уличният артист Алекси Иванов, който до неделя трябва да завърши своята съвременна стенопис, озаглавена „Яйцедентът“. Тя ще се разполага в атриума на Националната галерия „Квадрат 500“, върху стена с площ от над 26 метра и е част от проекта на галерията – Стената“, който тя стартира през 2020 г. Пред нас Иванов, който по принцип не подписва творбите си, но всеки който веднъж е видял негова няма как да сбърка новите му, разказа как му е хрумнал съюжетът на новото му произведение.

„Хрумна ми като вече бях работил по самата композиция на стената и имах персонаж, който носи кора с яйца и от там ми хрумна заглавието на творбата. Мислех действието да се развива на улицата, тъй като самият рисувам на улицата и това място е интересно и специфично за този тип намеса в градска среда“, обясни той.

По думите му той рисува истории с персонажи, а интерпретациите на това какво иска да каже авторът остава в полето на човека, който гледа творбата му. В „Яйцедентът“ ние видяхме бананова кора и предположихме, че човекът, който държи в ръцете си кората с яйца ще се хлъзне на обелката, която преди малко е хвърлена от деца, подейки пред него.

„Творбата е въпрос на интерпретация. Просто има кора от банан на улицата, на която ще се подхлъзне един от персонажите. Не съм мислил кой я хвърля. Те ми се струват като наблюдатели, по – скоро. Не е важно как се е появила тази кора от банан. Как изглежда средата, в която живеем зависи от всички. Ако не си хвърлим обелката от банан на улицата никой няма да пострада. Това е от гледна точка и с мисъл за другия“, каза още той и добави: „Ако започнем да анализираме работата ми на нея има и контейнер, който се вижда на по-заден план и всеки може да го използва вместо да си изхвърля боклуците на улицата и така ще е по-приятно за всички“, убеден е Иванов.

Попитан дали градът ни се нуждае от повече цветове, защото е сив, артистът контрира и казва, че това е клише, което не е вярно.

„Това е едно от клишетата, които се използват за графитите и стрийт арт-а, че те едва ли са нещо цветно в сивата среда. Но средата изобщо не е сива, гъмжи от всякакви реклами, драсканици и простотия. Ако повече хора могат да си повишат визуалната култура, всички ще живеем по-добре“, твърди той и добави, че повечето драсканици по сградите са дело на хора, които не се занимават с графити и стрийт арт.

Според него драскачите не съсипват имиджа на артистите, а създават грешна нагласа в обществото, че всеки човек със спрей е драскач.

Алекси Иванов, който рисува върху трафопостове, електрически табла, врати на жилищни кооперации и на гаражи, мостове, фасади, дори и върху трамвай, от който продължават да ни гледат „100лица“ заяви, че няма достатъчно места, на които свободно да се рисува и уточни, че в Бургас и Пловдив има стени, които са предназначени именно за рисуване, а в София би могло да се рисува върху стените на каналите, но ако някой извика полиция, художникът би могъл да има проблеми.

Настоящата му творба „Яйцедентът“ трябва да бъде готова до неделя и тя ще може да бъде видяна от всички деца, които на 1 юни ще могат освен да разгледат галерията, да се включат и в детска работилница.

„Ще оцветяват, ще рисуват, ще има фрагменти от стенописа, което всяко дете ще може да получи като подарък“, обясни Иванов.

„Яйцедентът“ ще бъде на разположение на посетителите до март 2022 г. /БГНЕС