Ако България изчезне, можем да я възстановим по акварелите на Константин Щъркелов

Софийска градска художествена галерия отваря врати на 19 май с изложбата „Константин Щъркелов. Самотникът скитник“, посветена на 130 години от рождението на художника, предаде репортер на БГНЕС.

Константин Щъркелов /1889-1961 г./ се нарежда в първата редица на нашите най-големи художници. В годините до 1944 г. той има много самостоятелни изложби, ползва се с голяма известност. Част от неговите акварели са купени от цар Фердинанд I /1887-1918 г./. След комунистическия преврат от 9 септември неговият живот се променя кардинално. Щъркелов не само е изключен от Съюза на българските художници, репресиран е и дори влиза в затвора за няколко месеца.

„Нарекли сме нашата изложба „Самотникът скитник“ съвсем целенасочено, защото той е бохем с много приятели от най-различни области на изкуството, обича да пее и да пише поезия. От друга страна той има и един друг образ, който понякога не забелязваме – на самотния скитник, който обикаля цяла България. Рисува планини, реки, езера, долини. Неговият близък приятел Григор Василев казва, че ако един ден България изчезне, можем да я възстанови по акварелите на Константин Щъркелов“, заяви пред БГНЕС Аделина Филева, директор на СГХГ.

Центърът на изкуството на Щъркелов е природата. За него близкият контакт с природата е изключително важен. Той не може да седи в ателието, а трябва да е навън, за да види, преживее и нарисува. От неговите творби лъха искреност.

„Природата стои в сърцето му. Акварелът му дава възможност за бързо изразяване. Там трябват точна ръка и око, ясен поглед за това, което правиш и онази чувствителност, която той притежава. За това се получават тези виртуозни пейзажи и натюрморти“, каза директорът на СГХГ.

Въпреки че някои са склонни да пренебрегват акварела, изкуствоведът не споделя подобни позиции. „Акварелът е такова изкуство, което ако не го създадеш на мига, трябва да изхвърлиш листа и да почнеш наново. Тук можем да видим и виртуозност, и искреност, и отношение. Щъркелов се нарежда в една от първите редици на нашите творци“, категорична е Аделина Филева.

За съжаление, след Втората световна война /1939-1944 г./ съдбата на Константин Щъркелов се променя. Той е прекършен, а творбите му се изсушават. По това време вече се изискват съвсем други неща от художниците, не се гледа с добро око на пейзажа. Тези композиции в прослава на партията и трудовия народ не са в сърцето на големия български акварелист.

Експозицията включва над 300 произведения – масла, акварели и рисунки, обхващащи цялостното творчество на художника. В нея са включени творби от Националната художествена галерия, Националния военноисторически музей и др. /БГНЕС