Алипиев: Интересуват ме защитата на потребителите

Заседаваме открито, защото предстои трети опит на мобилните оператори да увеличат месечните абонаментни такси на потребителските договори. Във връзка с това има много правни аргументи, които да се противопоставят и защитят потребителските интереси на потребителите, но има и правни аргументи, които да защитят потребителските интереси на търговците. Мен ме интересуват първите, които защитават интересите на потребителите.

Това заяви Стоил Алипиев, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) по време на открито заседание на КЗП, предаде репортер на БГНЕС.

„През 2023г. бяха тиражирани много тези в публичното пространство, много тези за неравноправност на клаузите за индексация, за упражняване на нелоялна търговска практика“, заяви Алипиев и призова всички участващи в заседанието да представят своите становища.

„След като се запозная с правните аргументи ще изготвя мотивиран доклад, който вследствие на вътрешните ми убеждения и чутото днес, ще предложа на КЗП да се гласува във връзка с индексацията на месечните абонаментни такси”, поясни той.

Константин Арабаджиев член на КЗП коментира, че миналата година е имало 3 доклада, внесени от компетентната дирекция, които визират точно тази индексация.

„Странно защо година и един месец тези три доклада, с мотивирани становища на експертите да обявим тази клауза за неравноправна не са влизали на заседание на Комисията”, каза той и посочи, че оттук-нататък за всички ще е интересно да чуят различните становища и подчерта, че този проблем трябва да бъде решен по един или друг начин.

Инна Бояджиева от администрацията на Омбудсмана категорично заяви, че тяхното становище е, че има неравноправна клауза в договорите. „Първо тази клауза не е договорена индивидуално. Потребителите не могат да влияят на съдържанието на договора. Тази клауза е сключена във вреда на потребителя”, коментира тя и добави, че не е предвидено намаляване в обратната посока. Според нея потребителят не може да се откаже от договора, но дори и да го направи, ще отиде при следващия, който е индексирал цените си. „Потребителят не може да оцени икономическите последици от сключването на този договор“, каза Бояджиева.

Иван Димитров, председател на Комисията за регулиране на съобщенията посочи, че КРС има отношение към регулиране на цените на едро, което няма отношение към това, което се коментира на заседанието в КЗП.

Димитър Деков, председател на Сдружението за правна помощ на потребителите посочи, че клауза, която едностранно позволява на търговците да индексират цените, когато е налице инфлация и да не намаляват цените при дефлация, то тази клауза е неравноправна.

Емил Алексиев от Министерство на икономиката и индустрията коментира, че безспорно мобилните оператори имат право да индексират цените на услугите, които предоставят, но това не изчерпва казуса. „В случая КРС не е компетентна да се произнесе относно договор с общи условия по отношение на това дали договорът съдържа клаузи, които са неравноправни. В момента разглеждаме договор, който надхвърля рамките на българското законодателство. В случая се касае за правилното прилагане на европейско законодателство”, поясни той.

Очаквайте подробности! /БГНЕС