Андрей Делчев: България ще плати висока социална цена за „зелена Европа“

Тезата, която все по-често се налага, че „зелената енергия е добра, а тази от фосилни горива е вредна“ застрашава енергийната сигурност на България и Европа. Доказателствата за това са навсякъде около нас – виждате какво се случва с цената на електроенергията.

Това заяви пред БГНЕС Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация.

„Едностранните решения в посока на това тази енергия е добра, а тази – лоша, са пагубни за обществото“, категоричен е експертът.

Според него трябва да се върви към „зелена Европа“, но това трябва да бъде „естествен път“.

„Трябва да се върви постепенно и умно към една въглеродно неутрална Европа. Иначе категоричните решения в едната или другата посока водят до това, че обществото трудно плаща социалната цена на това, което се случва. Това искаме да избегнем в петролния бизнес и по-конкретно в транспорта“, заяви Делчев.

През последните месеци цената на природния газ бележи връх, поскъпва и петролът.

„Наблюдаваме повишено търсене на петрола, идва зима. Част от държавите мислят за алтернативно производство на електроенергия от петролния продукти, а не от природен газ. Всичко това напомпва нагоре и цените на „черното злато“, каза Делчев.

От БПГА смятат, че част от сроковете, които се поставя Европа за изпълнение на идеята за въглеродна неутралност, са нереалистични. „Смятаме, че трябва да се върви постепенно към набелязаните цели. Смятаме, че, ако се предприемат резки стъпки, те ще доведат до твърде високи цени, които са непоносими и неприемливи за България“, заяви той.

БПГА предлага разумни мерки на правителството, които то трябва да представи на европейските ни партньори.

„Проектодирективата „Готови за 55“ предвижда увеличаване на размера на акциза на бензин, дизел, газ пропан-бутан, което ще се отрази на транспортния сектор в посока пряко въздействие на цените на горивата. Тъй като това въздействие е много сериозно, в следващите 8-9 години, в които е предвидено да стане, бихме пледирали да се случи постепенно и стъпаловидно, защото ще натовари тежко потребителите“, предупреди експертът.

Втората идея е за повишено употреба на ВЕИ. „Това е една прекрасна идея, която намалява парниковите газове, но отново трябва да се мисли за биодизел и биогорива от ново поколение. Те трябва да се въвеждат постепенно, предвид стария автомобилен парк у нас. Той би се сринал, ако му се налее гориво с повишено съдържания на биогорива“, каза Делчев.

Според него идеята за изграждане на инфраструктура с разположение на зарядни станции на водород и електричество по основните пътища през 60 и 30 км също е трудно изпълнима в момента.

„Има много неща, които като административни мерки изглеждат добре, но някой трябва да плати цената“, посочи Андрей Делчев. /БГНЕС