Андрей Цеков: Тежко наследство е поддържането на републиканската пътна мрежа

Работата на МРРБ е да създава условия, така щото нашата държава да се развива по начин, който да ѝ позволява да се интегрира в целокупното европейско семейство, да създаваме устойчива среда, за да стигнем там, където искаме да стигнем, трябва да опазваме това, което имаме. МРРБ разполага традиционно с между 2,5 до 2,8 млрд. лв., а 2,8 млрд. лв. са заложените в сегашния бюджет. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, предаде репортер на БГНЕС.

Министър Цеков добави, че принципал на българския ВиК холдинг е МРРБ.

„Управленската програма е разработена с 18-месечен хоризонт, одобрена е от партиите, които подкрепят правителството“, съобщи той и добави, че е заложен прозрачен механизъм за разходване средствата в МРРБ.

Министърът на регионалното развитие подчерта, че е ключово да разходват поверените средства по възможно най-прозрачен и най-целесъобразен начин.

„Имаме изключително сериозна работа в политиката по отношение на изграждането и поддържането на републиканската пътна мрежа и това е едно от тежките наследства, които получава МРРБ“, заяви Цеков.

Министърът на регионалното развитие посочи, че работата на Агенция „Пътна инфраструктура“ не се извършва целесъобразно, но добави, че са сформирали работна група към АПИ, влезли са и в контакт с ЕИБ, като целта е до края на 18-месечния програмен хоризонт да имаме разработена инвестиционна програма.

Цеков подчерта, че не е изградена пътната връзка като част от коридор номер 8, както и редица други. „Не по-розово е положението по отношение на магистрала „Струма“, допълни Цеков и уточни, че по време на предходния кабинет бяха сключени два договора за изграждането на магистрала в този участък. Той добави, че за трасето в посока Гърция за преминаване на две ленти през Кресненското дефиле не е удачен вариант в настоящата управленска програма и възнамеряват да организират процедура за допълнителна оценка на въздействието върху околната среда.

„Общественият интерес налага ние да строим час по-скоро АМ „Хемус“, но законосъобразно“, категоричен е министърът на регионалното развитие. Той обясни, че пътното поддържане е дейност, която по дефиниция не е строителна, а по-скоро законодателна. Цеков коментира обявените от служебното правителство обществени поръчки на стойност от около 4 млрд. лв. без ДДС за текущ ремонт и поддръжка на пътищата.

„Това, което ме притесни, е, че в началото на месец юни бяха съставени протоколи за избори на изпълнител, на финала беше класиран само един изпълнител от всички участници и предвид тази нетипична припряност, насрочих на 13 юни одит“, съобщи той, като уточни, че са при тези процедури саи допуснати съществени пороци.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството обяви, че методиката за оценка не осигурява на кандидатите и участниците достатъчно информация за правилата, които ще се прилагат. „Нарушени са поне 7 или 8 допълнителни разпоредби. Създадени са условия за неефективно, неикономично и незаконодателно разходване. С решение от 14 юли 2023 г. прекратихме обявените от служебния кабинет обществени поръчки“, каза още той и съобщи, че незабавно през следващата седмица да бъдат обявени нови обществени поръчки по критерий за възлагане най-ниска цена.


Цеков обясни, че една голяма част от исканията на превозвачите по отношение на ТОЛ системата са основателни, както и че разбира недоволството на всеки един от тях. Той посочи, че пътищата са лоши, защото са недофинансирани. „В момента се изработва изменение на тарифата", съобщи още министърът на регионалното развитие и благоустройството. Той коментира, че е очевидно, че ТОЛ таксите не могат да покрият пълния разход за поддръжка на пътната мрежа. Според него увеличаването на ТОЛ таксите трябва да бъде постепенно, като трябва да се отчитат всичките интереси.

По отношение на трасето на АМ „Струма", Цеков обясни, че в управленската програма това, което е записано, е да се изгради АМ „Струма" максимално бързо и без да преминава през Кресненското дефиле. „Оптималният срок е 3 г., не казвам, че това ще бъде окончателното решение", заяви той. /БГНЕС