Атлантическият съвет: Западът да засили възпиращата сила на въоръжените сили на Украйна

Струпването на войски от страна на Москва по границите на Украйна и в близост до тях, както и войнствената й реторика повишиха перспективата за голяма конвенционална война в Европа. Днешният телефонен разговор между президента на САЩ Джо Байдън и руския президент Владимир Путин подчерта опасностите от тази криза, създадена от Кремъл. По-долу е представено общото становище на двадесет и четирима изтъкнати експерти и бивши високопоставени дипломати, които предлагат своите идеи за това как да се възпре Москва от ескалиране към бъдеща агресивна атака срещу Украйна и в по-широк план да се попречи на Москва да извършва бъдещи провокации. Изявлението представя възгледите на подписалите го лица, а не на институциите, за които работят.

След виртуалната среща на върха на президента Байдън с президента Путин на 7 декември Русия увеличи присъствието на войските си на или в близост до границите на Украйна. След като създаде тази криза, Кремъл поиска гаранции за сигурността на Русия, които Съединените щати и техните съюзници не могат да предоставят. Той направи провокативни изявления на високо равнище, включително нелепи твърдения, че американски частни военни изпълнители възнамеряват да извършат нападение с химическо оръжие в Източна Украйна. Москва погрешно твърди, че разширяването на НАТО е създало военна заплаха за Русия; Алиансът изцяло спазва ангажиментите си в Учредителния акт на НАТО-Русия да се въздържа от разполагане на ядрени оръжия или постоянно разполагане на значителни бойни сили на територията на новите държави-членки, въпреки че Русия е нарушила много от собствените си ангажименти в Учредителния акт, както и Устава на ООН, Заключителния акт от Хелзинки, Парижката харта и Будапещенския меморандум.

Накратко, изглежда, че Москва подготвя почвата за започване на мащабна конвенционална атака срещу Украйна, въпреки че Съединените щати и НАТО показаха готовност да седнат и да обсъдят опасенията на Кремъл.

Смятаме, че Съединените щати трябва, в най-тясна консултация със съюзниците си от НАТО и с Украйна, да предприемат незабавни стъпки, за да повлияят на сметките на Кремъл за разходите и ползите, преди руското ръководство да избере по-нататъшна военна ескалация. Това означава да се утежнят последствията, които биха възникнали, ако руските военни започнат ново нападение срещу Украйна, като се надгради отличният набор от мерки, които администрацията на Байдън вече определи: въвеждане на наказателни санкции срещу Москва, изпращане на големи военни доставки за Украйна и укрепване на силите на НАТО по източния му фланг.

Администрацията трябва да продължи добрата си работа с Европейския съюз и други партньори, за да осигури съгласие по елементите на отговора на всяко руско нападение срещу Украйна, независимо от степента или формата на руската атака. Такъв отговор ще включва пакет от сериозни и болезнени санкции, които ще бъдат приложени незабавно, ако Русия нападне Украйна. В идеалния случай очертанията на тези санкции трябва да бъдат съобщени на Москва още сега, така че Кремъл да има ясна представа за мащаба на икономическия удар, който ще понесе. По-специално, Вашингтон трябва да се консултира с Берлин и да осигури съгласието на Германия, че ще предотврати пускането в експлоатация на "Северен поток 2" в случай на руско нападение, като даде ясно да се разбере, че в противен случай администрацията няма да се откаже отново от санкциите върху газопровода.

Най-важното нещо, което Западът може да направи сега, е да засили възпиращата сила на въоръжените сили на Украйна, като предостави ускорено военна помощ и оборудване. За Кремъл едно мащабно нахлуване в Украйна работи само ако руските сили са в състояние да завземат и задържат украинска територия, без да понасят значителни и постоянни загуби. Западните държави трябва да действат сега, за да оборудват военните подразделения на Украйна с допълнителни мощности и териториална отбрана, които могат да гарантират подобни загуби.

Западните военни представители следва спешно да се консултират с украинските си колеги относно това от каква помощ и оборудване се нуждае украинската армия и какво би могла най-бързо да интегрира, за да засили отбранителната си мощ. Такава помощ би могла да включва допълнителни противотанкови ракети Javelin и радарни системи за противодействие Q36, както и ракети Stinger и други противовъздушни ракети. Администрацията на Байдън трябва също така да насърчи съюзниците от НАТО да положат повече усилия за укрепване на отбранителните способности на Украйна, като ясно покаже, че целият Алианс на НАТО е заедно в борбата срещу руската агресия.

Смятаме, че НАТО трябва да действа сега, за да започне да засилва военното си присъствие на източния си фланг и да даде знак на Москва, че действията на Русия могат да доведат до значителен брой американски и съюзнически сили и постоянно присъствие в балтийските държави и Черноморския регион.

Западът трябва също така да разшири политическата си контраофанзива, за да си върне инициативата от Москва, която се опитва да използва заплахата със сила, за да сплаши Украйна, Европа и САЩ и да ги накара да се съгласят с нейните искания, много от които са очевидно неоправдани и неприемливи. Администрацията на Байдън трябва да се стреми към общо изявление на Групата на седемте (Г7) на ниво държавни глави, осъждащо заплахата на Москва за по-широка война срещу Украйна, и да работи със съюзници и партньори, за да използва други форуми, включително Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа и евентуално Организацията на обединените нации, за да подчертае неприемливостта на руските военни действия и заплахи за принуда.

Администрацията на Байдън следва да се консултира с НАТО, Европейския съюз, Украйна и ключови съюзници като Полша за широкообхватна подготовка за справяне с хуманитарната криза, която би предизвикала една голяма руска инвазия.

И накрая, Съединените щати и техните съюзници следва да продължат да изразяват ясно готовността си за диалог с Русия, който да включва опасенията на НАТО и други страни относно руските военни и други агресивни действия. Някои елементи в предложения от Русия договор между САЩ и Русия и споразумение между НАТО и Русия могат да бъдат основа за обсъждане и евентуални преговори. Тези въпроси не могат да бъдат решени просто в рамките на двустранния диалог САЩ-Русия. Всички бъдещи преговори трябва да бъдат в съответствие с принципите, договорени от всички членове на НАТО, Русия и Украйна, като например тези в Заключителния акт от Хелзинки и Парижката харта. /БГНЕС

---------------------------------------------------------------------

Стивън Бланк, Филип Брийдлав, Ян Бжежински, Дебра Каган, Уесли К. Кларк, Лари Даймънд, Пола Добрянски, Евелин Фаркаш, Даниел Фрид, Франсис Фукуяма, Мелинда Харинг, Джон Е. Хербст, Бен Ходжис, Доналд Н. Дженсен, Андреа Кендъл-Тейлър, Джон Корнблум, Майкъл Макфол, Стивън Пифър, Херман Пирхнер-младши, Джон Сифър, Строуб Талбот, Уилям Тейлър, Александър Вершбоу, Кърт Волкър

Foreign Policy Research Institute