Магдалена Милтенова: От март работим по исканията на протестиращите превозвачи

Браншова организация не се създава, за да прави протести. Тя се създава, за да защити интересите на своите членове. За да бъдат защитени тези интереси, се налага вие да комуникирате с хора от правителството, с хора от съседни организации, браншови организации в съответния сектор, това е задължителен елемент. Няма как да смятате, че когато вие направите организация, тя може да бъде самостоятелно представена пред държавните институции и да не бъде взето предвид мнението на целия бранш. Когато ние сме поставяли различни възгледи и позиции в годините назад, това никога не е довело до добро, винаги е довело до това, че исканията ни не са били изпълнени. Това каза в интервю за БГНЕС председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова, която коментира състоялият се по-рано протест на Националното сдружение „Случаен превоз”.

Според нея разнопосочните сигнали , които се дават на властите, ще създадат усещането в тях, че браншът е разединен, което не е полезно за никого, особено в настоящата тежка ситуация.

„Когато в един бранш има различни позиции, различни становища, тогава и държавните органи не знаят кое от тях е правилното, и тогава нищо не се случва и не се постигат съответните резултати. Няма как да подкрепим такива действия при условие, че не са изчерпани всички възможности за комуникация с държавата и реално нямаме отказ от държавата браншът да бъде подкрепен”, категорична е Милтенова и посочва, че това е една от причините Конфедерацията на автобусните превозвачи да не подкрепи протеста на Националното сдружение „Случаен превоз” и уточнява, че никой от там не ги е потърсил за такава подкрепа.

Тя добави, че уважава конституционното право на колегите си за протест, но подчертава, че всичките искания, които днес те са поставили, Конфедерацията на автобусните превозвачи отдавна ги е поставила на вниманието на управляващите.

„По част от поставените от колегите искания Конфедерацията на автобусните превозвачи вече работи от март месец заедно с министерство на транспорта, социалното министерство, Фонд на фондовете. Така че част от исканията, които те са поставили, на практика ние вече имаме решения по тях. Само преди две седмици Фонд на фондовете обявиха, че за транспортните фирми имат приоритетно средства, които ще бъдат предоставени под формата на нисколихвени и безлихвени кредити до 300 000 лв., съответно с гратисен период за възстановяване на средствата, с гаранция от държавата, което ние бяхме поискали от министерството на транспорта. Ние вече сме извървели една пътека, която няма как да бъде неглижирана в момента, и ние няма как да подкрепим това искане от гледна точка на това, че вече с правителството се работи по този въпрос”, посочва Милтенова и добавя, че няма как защото сега се е появил нов участник в лицето на сдружението, всичко направено досега от Конфедерацията да бъде зачеркнато и да се започне отначало.

Тя казва още, че е неадекватно и искането на Националното сдружение „Случаен превоз” да получат безвъзмездна помощ от минимум 30 000 лева, защото подпомагането трябва да бъде според разходите, които има дадена фирма, и не може за всички помощта да е в този размер, защото за едни ще е прекомерно голяма, а за други „капка в морето”.

„Щетите за бранша са в пъти по-големи и механизмите и начините за подпомагане не биха се решили с исканата сума от 30 000 лева, защото на практика те са за много по-големи суми. Проблемът е много по-мащабен”, убедена е тя и уточнява, че Конфедерацията подкрепя исканията им, защото това са част от техните, но представени в умален мащаб.

Милтенова потвърждава изказаната позиция на колегите си, че мярката 60/40 е неработеща в техния случай, но уточнява, че на това се дължат и преговорите, които водят тя да бъде адаптирана спрямо специфичните нужди на всеки бранш. По думите на председателя на КАП и мярката, в рамките на която може да се получи подпомагане до 10 000 лева, също е недостатъчна, но продължават да работят за подпомагането на бранша.

„Мярката, която предстои да бъде приета от юли месец, за разлика от други сектори, тук ще бъдем облагодетелствани. Това е една целева помощ, която е само за автобусния транспорт, и която ще продължи 6 месеца, в които всяка фирма ще може да получава безвъзмездно по 290 лв. подпомагане за своите служители”, припомня тя.

Попитана дали браншът, също като други, ще поискат намаляване на ДДС-то на 9%, Милтенова отговори, че предстои да бъде обсъден този въпрос, но не би се учудила такова искане, на принципа на лавината, да излезе от много браншове./БГНЕС