България все още може да бъде достойно представена на архитектурното биенале във Венеция

Все още не е късно и има шанс България да бъде достойно представена на най-авторитетното в света архитектурно биенале, което ще се проведе през месец май във Венеция, предаде репортер на БГНЕС.

Венецианското биенале ще бъде открито на 20 май, дотогава остават почти три месеца, наложително е новият служебен министър на културата маестро Найден Тодоров да отмени заповедта на предишния министър Велислав Минеков и да спре предварителното изпълнение. След това да издаде заповед за ново жури, с международно участие, включително и с тазгодишния арт директор Лесли Локо, която едва ли би отказала да се включи онлайн и да изрази компетентното си мнение, за да бъде избран час по-скоро проект, който да представи най-доброто от страната, спазвайки зададената тема: „Лаборатория на бъдещето, вдъхновена от Африка“. Новото жури в рамките на по-малко от седмица може да разгледа и обсъди останалите 30 проекта, за да може страната ни да представи проект, който не уронва престижа на България и не я показва грозна и разрушена на фона на развита Африка, а напротив, да направи така, че да получи симпатии, които да бъдат осребрени с инвестиции и приятелски сътрудничества, както и да покаже, че страната ни е конкурентна и креативна, какъвто е стремежът на останалите участници в биеналето. Затова и призивът е новият министър на културата да свърши работата на стария министър, който е одобрил проект, не отговарящ на темата, съдържащ снимки на порутени, изоставени училища на белгийски фотограф, както и шест чина и две ръждясали катерушки от времето на социализма. Дори и да допуснем, че няма проблем на едно подобно биенале да бъдат представени снимки, те би следвало да бъдат на български фотограф, а не на белгиец, който е идвал преди време в България, за да снима, представяйки пред Западна Европа демографската криза в страната ни.

В културните среди се говори също, че точно порочният конкурс и позорното представяне на България на най-авторитетния форум в света на архитектурата е преляло чашата и е коствало участието на Велислав Минеков в новото служебно правителство.

Част от архитектите от спечелилия екип са „тясно обвързани“ с основен член на журито от доминиращата квота на КАБ Георги Кътов от „I/O архитекти“, сочи публикация на вестник „Сега“. „Божидара Вълкова, Мария Гяурова и Борис Тикварски са работили в екипа на „I/O архитекти“ и за това има редица свидетелства – като например участието им заедно в обявения международен конкурс от Wallltopia през 2013 г. за Collider activity center. Съществуват съмнения, че екипът около Тикварски продължава да работи с Кътов“, пише “Сега“.

Вече има заведени и две дела, които най-вероятно нарочно се бавят и не се придвижват към ВАС.

Копаем дъното на българския кладенец, продължават да коментират архитекти.

Арх. Стефан Добрев коментира за БГНЕС, че проектът няма да представи достойно България. „Повечето архитекти ще го потвърдят, да не кажа почти всички. Голямо недоумение буди защо е избран, тъй като не отговаря въобще на темата на биеналето“, заяви той и посочи, че избраният от журито проект е тотално обърнат към миналото.

На въпроса дали може да потвърди, че има конфликт на интереси между журито и авторите на проекта, арх. Добрев каза: „Не съм много добре запознат с този проблем. Дочух, че тези, които са спечелили проекта, са от офиса на един член от журито, и са работили при него. Трябва да се види в каква степен е конфликт на интереси. Не съм се задълбавал. Не съм много вещ по този въпрос, не го изключвам, чух го, но трябва просто да се види.“

Той призова медиите да изискат протоколите на журито да бъдат публикувани, за да има прозрачност и яснота какво се е случило, кой член на журито за кого е гласувал и с какви мотиви, и тогава ще може да се изяснят много неща.

„Докато нямаме тази прозрачност, всякакви спекулации са възможни. Нормално е журито, след като е направило своя избор, поне да даде прозрачност за мотивите на този избор“, категоричен е арх. Добрев, който припомни, че това участие в биеналето става с пари на българските данъкоплатци – около 500 хил. лв.

Арх. Десислава Димитрова-Маринова коментира пред БГНЕС проекта: „Това е най-злепоставящият България проект, който можеха да изберат. И за мен това нещо, освен да уронва авторитета на страната ни, не прави нищо друго. Неслучайно вече и чуждестранни медии ни се смеят.“

Тя е категорична, че проектът уронва престижа на страната ни. „Това не е въпрос на юридически казус, това е въпрос на естетически. Аз не смятам, че има човек, няма значение дали е архитект, художник, скулптор, или какъвто и да е човек, който разбира от естетика, да може да каже, че това нещо може да представи по някакъв начин България“, заяви арх. Димитрова-Маринова и уточни, че МК отделя и има гласуван от МС 500 хил. лв. бюджет за биеналето.

Найден Тодоров, министър на културата

Ако не бъдат избрани ново жури и нов проект, именно това ще бъде българската инсталация, която ще бъде представена в прекрасната венецианска зала „Тициано“ от XVI век. Държавата ще плати 400 000 лв. за транспортирането на чиновете и катерушките в Италия и връщането им в България, монтажът също ще оскъпи проекта, тъй като той следва да бъде извършен от италианска бригада, споделят представители на културните среди, запознати със случая, като твърдят, че има и конфликт на интереси между журито и авторите на спечелилия проект, а един от големите проблеми, се оказва, е, че държавата плаща за всичко това от джоба на българския данъкоплатец.

Както по-рано БГНЕС писа според правилника за национално участие на Биеналето само правителствена институция (governmental authority – бел.ред.) като Министерството на културата (МК) може да е официален представител и организатор, а не обществена или неправителствена организация. Конкурсът, организиран от държавата, е с жури, доминирано от членове на Камарата на архитектите в България (КАБ). Тук трябва да припомним, че италианците през изминалите години не са ни допускали до участие на предните няколко биеналета, защото КАБ са настоявали да организират и журират. Камарата погрешно разглежда Венецианското биенале като официозно изложение на архитектурно-строителната индустрия, докато Биеналето, дефакто, е за творческо експериментиране на иновативни, концептуални идеи, граничещи с другите изкуства, като видео и дигитални инсталации и дори пърформанси.

Конкурсът е критикуван и заради съмнително краткия срок от 26 календарни дни. Той е обявен на 20 декември следобeд до 16 януари в 12.00 часа на обяд, като тук се включват дългите празници по Коледа и Нова година, които естествено са почивни дни. /БГНЕС