Баварско село решава бъдещето на ключов завод на BMW

Едно заспало баварско село може да реши бъдещето на стремежа на BMW към електромобилност, след като в неделя то ще гласува за плановете на германския автомобилен гигант да построи огромен завод за батерии, предаде АФП.


Жителите на Страскирхен, което се намира на около 90 минути път с кола от Мюнхен и има население от около 2700 души, са призовани да гласуват на референдум за изграждането на фабриката.

Тъй като германската промишленост е в криза на фона на забавящото се световно търсене и високите разходи за енергия, проектът се обявява за вот на доверие в бъдещето на продуктите, "произведени в Германия".

Освен това той идва в ключов момент за BMW, тъй като автомобилната индустрия преминава от превозни средства с двигатели с вътрешно горене към такива, задвижвани с електричество.

Но някои жители на Страскирхен се опасяват, че заводът ще превърне тяхното зелено селце в края на Баварската гора в индустриална зона с ревящи камиони.

"Повече от 100 хектара първокласна обработваема земя ще бъдат унищожени завинаги", което е грешка "с оглед на изменението на климата", казва 44-годишният Томас Шпортцл, говорител на местните жители, които се противопоставят на плановете.

Мартин Гьотц, 45-годишен жител на Страскирхен и говорител на другата страна, не е съгласен.

Заводът ще бъде "огромна възможност за региона да инвестира в устойчиви технологии и работни места за бъдещето", казва той.

Двата лагера са в пререкания от месеци.

BMW иска да инвестира "няколкостотин милиона евро" в завода, който ще бъде "в основата на развитието на електрическите превозни средства в Германия", според Александър Кий, който отговаря за проекта.

В завода ще работят повече от 3200 души и ще се произвеждат 600 000 високоволтови батерии годишно, които ще снабдяват електрическите автомобили, произвеждани в заводите на BMW в Регенсбург, Мюнхен и Динголфинг - най-големия европейски обект на компанията.

Ако Страскирхен гласува против завода, това ще бъде огромен удар по планираната гама от електрически автомобили на BMW, които трябва да се появят на пазара от 2025 г.

Поради това, че батериите са големи и тежки, е логично те да се произвеждат възможно най-близо до линиите за сглобяване на автомобили.

Поради тази причина BMW вече е изградило заводи за батерии, които да снабдяват заводите му в Унгария, САЩ, Мексико и Китай.

"За Бавария, а и за Германия като цяло, все още трябва да е възможно да се създаде голям индустриален обект от този тип", казва Армин Золер, кмет на близкото село Ирлбах.

Но при сегашното положение на нещата "има ясно изразено нежелание за създаване на индустриални обекти в Германия", каза Милан Неделкович, член на управителния съвет на BMW, отговарящ за производството.

Германия "се нуждае от ангажимент за икономически растеж, особено в момент на трансформация" по отношение на енергетиката и цифровите технологии, каза той.

В стремежа си към по-бързи темпове канцлерът Олаф Шолц неотдавна призова регионите и общините в страната да подкрепят "пакта за Германия", за да направят страната по-гъвкава, динамична и по-малко бюрократична. /БГНЕС