„Акцентът на Никулден пада върху рибите. В България на почти всеки празник има специфичен продукт, който е на фокус. Тогава се получава една особено ситуация, където или има много стока на пазара, а понякога има дефицит, когато има прекалено много стока пък възниква риск от залежаване и предлагане на развалени продукти. Потребителите трябва да се доверяват на познати търговци, а не просто да гледат най-ниската цена“, каза той.
Рибата е рисков продукт и трябва да се внимава много, за да се избегнат неприятности.
„Рибата е един от най-рисковите продукти, когато започне да се разваля, може да донесе тежки здравословни щети върху хората. Голяма част от рибата в България не е прясна, а дълбоко замразена. Тя не би трябвало да е опасна, но има значение колко време е стояла размразена. Големият риск не е 5-ти и 6-ти декември, а няколко дни след това, когато може да попаднем на непродадена стара продукция“, предупреди Николов.
При нередност е важно да сигнализираме отговорните институции.
„Ние от години казваме, че оценката на риска не е на ниво. Няма контролен орган на света, който да покрие всеки един магазин. Важно е ограничените ресурси да се използват правилно. Трябва да се проверява в най-рисковите места, като за целта оценката на риска е нещо важно, за да може да се улучват проблемните места. Важно е потребителите да сигнализират за нередности, ако не го направим, няма как да очакваме, че контролните органи ще се справят сами. Това е много наивно. Трябва да сме по-активни. Ние сме най-добрият контрольор на пазара“, заяви специалистът.
В последните пандемични месеци сигналите са намалели, а по-активни са възрастните хора.
„За жалост сигналите много паднаха. Покрай пандемията нещата се промениха. Хората излизат по-рядко и затова има застой. По-активни са възрастните хора“, сподели Николов.