Богомил Николов: Изхвърлената пластмаса се връща в чинията ни

Трябва да се научим да сме по-критични и по-мнителни към това, което ни се предлага, заяви в интервю БГНЕС Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители“.

„Ние сме в противостоящи отношения с търговците – те искат да ни изкушат, ако може и да ни подведат, като в крайна сметка ни вземат парите, а ние пък искаме най-доброто качество за себе си. Този противоположен интерес нямам как да не доведе до противоречие и сблъсък. Не можем да разчитаме единствено на държавата, като някакъв пазач по средата, да ни брани от тези явления. Да, това е нужно , но на първо място сме ние самите“, категоричен е той.

Повод за думите му е днешният 15 март, обявен за Световен ден на потребителите. Той се отбелязва от близо 60 години – време, в което за правата им е направено много.

Според експерта всички потребители трябва да бъдат особено внимателни за подвеждащи оферти по време на пандемията.

„През тази пандемична година видяхме какви ли не стоки и услуги, които „предпазват“ или „лекуват“ от вируси. Те разчитат на лековерните потребители. Как така търговците могат да лекуват повече от лекарите? Не е ли странно? Защо лекарите не знаят, че дадено вещество или стока, или пък някакъв сеанс, ще ви излекува от коронавирус, пък търговците знаят?“, пита риторично Богомил Николов.

Кога обаче да ни светне червената лампа?

„Има една стара максима, че когато нещо звучи прекалено хубаво, за да е истина, значи не е истина. Колкото по-бомбастично, колкото по-невероятно звучи едно предложение, с по-голяма отстъпка или за по-кратък срок, толкова е по-вероятно да се сблъскаме с някакъв вид измама. Това е правилото, но гаранции няма“, предупреждава той.

Сред съветите, които експертът дава, са търсене на помощ от приятел или познат, както и от някоя от потребителските организации. Богомил Николов напомня и за зачестилите напоследък опити за измами и атаки, при които получавате имейл от банката си с наставления да си смените паролата например. „Първо – ако нещо е станало с банката ви, тя няма да ви прати имейл, а ще ви се обади по телефона. Второ – ако не го направите веднага, нищо няма да се случи. Човек трябва да внимава“, съветва експертът.

Пандемията е помогнала много и за развитието на онлайн търговията у нас, признава Богомил Николов. Преди само около една трета от българите са пазарували от електронни магазини, а сега са много повече. Това го доказва и големият бум около Коледа, когато куриерските фирми не смогваха с доставките.

Ето защо експертът напомня - покупките онлайн могат да бъдат върнати в 14-дневен срок и допълва: „На първо място трябва да гледаме дали търговецът не е анонимен. Трябва да има посочен адрес, телефон и други координати за връзка. Ако не видите тази информация на сайта, по-добре не пазарувайте. В социалните мрежи се нароиха много полуанонимни търговци, които не може да ги намерите, ако нещо се обърка“.

Ако стоката е повредена, клиентът има право на рекламация – ремонт или замяна. В краен случай връщане на парите. Друго предимство на интернет търговия е лесното ориентиране в цените на дадена стока или услуга, сравнявайки десетки оферти за кратко време.

Тази година световната тема на Деня на потребителите е борбата с вредното въздействие от пластмасата.

„Пластмасата се превръща в отпадък. Видяхме какво стана зимата, когато наваля малко повече дъжд и сняг, българските реки се превърнаха в големи кошчета за смет. Лошото е, че това се случва по целия свят. Най-голямото доказателство за вредата е, че все повече микропластмаса се открива в рибата на нашата трапеза. Ние си мислим, че съвсем небрежно изхвърляме пластмасовата бутилка, а оттам нататък не ни интересува. Оказва се, че ни интересува, защото това може да се върне в чинията ни след известно време“, категоричен е Богомил Николов.

Рециклиране там, където е възможно, смята той за решението на проблема. За това са необходими обаче система за събиране, технология за преработка и изискване към търговците да влагат преработена пластмаса в изделията си. Към това се стреми и ЕС, който иска от 2025 г. една трета от бутилките да бъдат с рециклирана пластмаса. /БГНЕС