Борислав Чучков: Трябва да се намали ДДС на билетите за кино и театър

„Радвам се, че книгите ще бъдат с намалено ДДС, беше крайно време, но не само те имат нужда от тази мярка. Тук трябва да включим киното, театъра и всички аудио-визуални изкуства”. Това заяви в интервю за БГНЕС филмовият продуцент Борислав Чучков.

„Не мисля, че да намалим ДДС на заведенията, където предимно се пропагандира чалга, нека бъдем откровени, а в същото време да има ДДС върху билетите в зала „България” или в Народния театър е леко обидно. Не искам да обсъждам вкуса на управляващите, както и какво харесват те като изкуство, но ако мислят, че чалгата е изкуство, доста са се объркали”, заяви филмовият продуцент, който призова управляващите „сериозно да се замислят” върху проблемите на културния сектор.

Борислав Чучков, продуцент

„Отделно от това – парите за кино и изкуство не стигат. Не искам да звуча като човек, който се оплаква. Ясно е, че България далеч не е най-стабилната държава финансово. Ясно е, че ние не сме Германия, но все пак не можем да бъдем толкова далеч. Не може нашата национална телевизия да има по малък бюджет от сръбската и македонската, а пък за Германия въобще не искам да се сравняваме. Проблемът на БНТ не е в това как са си харчили парите, а в това, че просто парите са много малко”, смята Борислав Чучков.

Според него трябва да бъде сериозно обсъдена и евентуална законова промяна, която да дава т. нар. допълнителен финансов стимул в киното.

„Ние сме единствените в Европа, да не кажа и в света, които нямаме такъв. Мога да дам личен пример. Когато снимахме филма „18% сиво” на Виктор Чучков в Белгия, 50% от всяко евро, което изхарчихме там, бяха реинвестирани в бюджета на филма. В Сърбия, Македония и Гърция – всички имат такъв финансов стимул. Това пречи както на големите студия, така и на малките продуценти, които се опитваме да привлечем партньори от чужбина, за да снимат тук. Без да идват чужди продукции, които да снимат тук, ние ще го закрием този сектор. Техническите кадри от това живеят. Ако те трябва да разчитат само на българското кино, трябва да си сменят професията. От тази гледна точка всички хора, които правим българско кино, трябва да сме много благодарни за това, че има студия, които обучават нови кадри, учат ги да работят и им дават хляб. Това нещо е на път да бъде загубено, заради липсата на този закон”, обясни продуцентът.

Той признава, че в момента целият сектор преминава през изключително труден период заради епидемията, прекратения снимачен процес, както и работата от дистанция.

„Слава Богу филмовият център и БНТ успяха много бързо да се пренастроят как да работят и не сме усетили никакво забавяне по траншове, договори или каквото и да било. Всичко се случва все едно няма нищо. Филмовият център функционира напълно”, споделя още Чучков.

Според него желаещите да посетят киносалон, които вече отвориха врати, но с намален капацитет, няма да бъдат много. „Не вярвам, че хората сега ще се втурнат да напълнят залите на киносалоните. Ние се опитваме да подготвим за летния сезон едно открито кино, дано да успеем. Мисля, че това лято ще бъде лятото на кината на открито”, смята той.

„Автокината се възраждат в много държави. Ние също сме подали разрешително за автокино в центъра на София. За 5-6 дни искаме да направим нещо като фестивал. Дали ще успеем и дали докато успеем вече ще има нужда от това автокино, не съм убеден. Без подкрепата на спонсори обаче, автокината не могат да съществуват. Само от продажба на билети няма как да се покрият разходите”, каза още Борислав Чучков. /БГНЕС