БСП: Законопроектите за водачите и пътните превозни средства са лобистки

Вече пета година чакаме новите закони за движение по пътищата - Закона за пътните превозни средства и Закона за водачите на пътни превозни средства. Те са лобистки и не са в интерес на българските шофьори. Това каза на пресконференция заместник-председателят на ПГ на „БСП за България" Георги Свиленски, предаде репортер на БГНЕС.

На снимката: Георги Свиленски и Димитър Данчев

Свиленски припомни, че на 19 август изтича срокът за общественото обсъждане на Закона за пътните превозни средства, с който управляващите виждат начин, по който ще се справят с жертвите по пътищата. "Единственото нещо, което се прави с този закон, е прокарване на лобистки интереси. Нито един текст не е в интерес на българските шофьори, не е в интерес на българските граждани, не е в интерес на безопасността. Всичко е в интерес на няколко лобистки интереса", заяви Свиленски.

Според народния представител от „БСП за България“ Димитър Данчев законопроектът за пътните превозни средства създава допълнителна административна тежест и тормоз за собствениците на МПС.

„След като се запознахме с всичко около него стигнахме до извода, че този закон, в предложения от Министерски съвет вид, единствено ще гарантира на всеки български гражданин, който ползва пътно превозно средство, повече разходи, повече такси, повече бюрокрация, по-скъпи резервни части за ползваните автомобили, по-скъпи ремонти, по-скъпи периодични технически прегледи и много, много административен тормоз. Предвижда се в 21 век създаването на хартиен паспорт за всяко пътно превозно средство, в който ще се отбелязва дали даденото пътно превозно средство е претърпяло пътнотранспортно произшествие. Ако това превозно средство е било ремонтирано и е минало технически преглед, който доказва качеството на извършения ремонт, то не би следвало да се различава от всяко друго превозно средство, което не е претърпяло пътнотранспортно произшествие или катастрофа“, изложи доводите си за неодобрението на текстовете Данчев.

Той разкритикува предложението да се налага глоба от 1000 лв. на всеки собственик на пътно превозно средство, който се осмели сам да извърши ремонт на автомобила си.

„Предвижда се всеки сервиз, който извършва ремонтна дейност, да бъде лицензиран, регистриран по определен начин, който за момента на нас не ни е известен какъв ще бъде, защото това ще стане ясно с приемането на една от няколкото наредби, които се предвиждат да последват приемането на новия закон. Ние смятаме, че регистрацията на сервизите, които ще извършват ремонтна дейност на пътните превозни средства, режимът, по който ще бъдат регистрирани, трябва да е уведомителен. Ето защо апелираме и се обръщаме към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на вътрешните работи още сега да внесат заедно с предложения законопроект за обсъждане и наредбите, които трябва да последват този нов закон“, допълни още Данчев и подчерта, че така написан законопроектът създава впечатление, че вместо решаване на проблемите се цели създаването на хаос в системата.

Според него с текстовете, които ще бъдат заложени в съответните наредби, е възможно да бъдат прокарани откровено лобистки текстове, които да гарантират значителни печалби на определени лица, за сметка на всички ползватели на пътни превозни средства в страната.

Данчев се обяви и против заложената в законопроекта идея контролните функции на държавата, изпълнявани от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да бъдат прехвърлени на частна организация.

„По този начин за пореден път държавата се отказва от своите присъщи контролни функции и отговорности и ги прехвърля на частни субекти. За пореден път се опитва да ни убедят нашите колеги от ГЕРБ, че един частен субект може в обществен интерес да контролира друг частен субект“, допълни още той.

По думите му същото се опитват да направят и с регистрацията на МПС.

„Предвижда се регистрацията да бъде прехвърлена на специални пунктове. Оказва се, обаче, че с предвижданите текстове в никакъв случай не отпада необходимостта след извършването на такава идентификация, регистрация в тези частни пунктове да бъде посетен и добре познатият ни КАТ. Практически с това се обезсмислят аргументите на вносителите, които предлагат съответния текст в закона за намаляване на административната тежест и намаляване на опашките и безкрайното чакане пред офисите на КАТ“, подчерта народният представител Данчев.

Според Георги Свиленски с тези предложения се цели един хора да получават допълнителни пари, които ще бъдат платени от всеки един шофьор. Той прогнозира, че това ще доведе до повишаване на цените на годишните технически прегледи и регистрацията на автомобили. По думите му, ако досега прегледът на автомобила е бил 50 лв., след тази промяна в законодателството, ще стане 60 лв. и ако регистрацията в КАТ е била 30 лв., ще стане 40 лв.

Зам.-председателят на партията остро разкритикува и забавянето на старта на ТОЛ системата и обяви, че в България няма работеща цяла магистрала.

„Днес, 16 август, трябваше да стартира в България работата на прословутата тол система. Днес трябваше всеки един преминаващ през България камион да заплаща за преминато разстояние. Вследствие на тези средства държавният бюджет, държавата, АПИ трябваше да събира пари, с които да ремонтира българските пътища. Какво констатираме на 16 август, вместо да имаме пътища, по които да могат да пътуват българските граждани, имаме участъци от магистрали. Цяла работеща магистрала в България няма, имаме една магистрала към българското Черноморие - „Тракия“, която вече поредна година е с ограничения за 90 км в час за движение, нищо общо с магистрала“, обясни Свиленски и добави, че другата ни магистрала „Струма“ пък е изгоряла.

„За пожара на магистрала „Струма“ четири дни вие медиите и ние политиците и българските граждани ни занимават с прехвърляне на отговорности между областно пътно управление – Кюстендил, кмета на Дупница, Околна среда, АПИ. Всички тези институции ги обединява един единствен човек и това е името на министър-председателя и председателя на ПП ГЕРБ Бойко Борисов“, отсече Свиленски и попита кой ще поеме политическата отговорност за изгорялата магистрала „Струма“.

Свиленски добави още, че Бойко Борисов е катастрофирал с контрола на пътищата в страната и обясни, че негова работа не е само да намира средства за построяването на пътищата, но и за техния контрол.

„Ако г-н Борисов, докато пътувайки по измитите, маркирани, добре осветени пътни участъци с министрите на задната седалка, защо не слезе и под тези съоръжения да види какво има под тях. Вече по медиите почнаха да излизат гуми от Аспаруховия мост, боклуци по други места. Нека г-н Борисов да не го прокарват само по нагласени и подредени участъци, а да гледа държавата от всичките ѝ страни. Работата на министър-председателя е не само да осигурява изграждането на пътищата, защото той не ги прави пътищата, а работата е да контролира функционирането и движението по тези пътища и участъци. В тази си работа г-н Борисов катастрофира", заяви зам.-председателят на БСП. /БГНЕС