Бюджетната комисия ще разгледа Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет. Депутатите от енергийната комисия ще обсъдят и гласуват законопроекта за изменение и допълнение на Закона за енергетиката.
Правната комисия ще обсъди и ще гласува на първо четене законопроекта за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение.
"От фискална гледна точка България се намира в добра кондиция на прага на тази извънредна ситуация". Това се казва в публикуваните мотиви на кабинета за актуализацията на държавния бюджет.
„България като отворена икономика не може да остане изолирана от протичащите процеси в основните икономики на еврозоната, които формират значителна част от стокообмена и износа на страната. При настоящата безпрецедентна ситуация, при която много от държавите в света се борят с всички налични ресурси за ограничаване на разпространението на заразата с COVID-19, измеренията на кризата за световната и в частност за европейската икономика все още не могат да бъдат оценени и прогнозирани”, се посочва в мотивите.
Всички сценарии, дори и тези с по-кратко и по-слабо забавяне на икономическата активност в България, очертават сериозно влошаване на параметрите по приходите и по разходите в годишен план, което се отразява във влошаване на бюджетното салдо спрямо заложената цел в разчетите към ЗДБРБ за 2020 г.
Очаква се, че извънредните мерки ще имат по-дълъг период на действие и ще окажат съществено влияние върху икономическата активност през второто и от части третото тримесечие на 2020 г.
Очаква се спад на БВП от 3% в реално изражение през текущата година. Направена хипотеза, че около 75% от потенциалния брой на заетите от отраслите, които попадат в списъка за подкрепа, ще бъдат включени в мярката, а останалите 25% ще се трансформират в безработни. Нивото на безработица се очаква да се покачи с около 2 процентни пункта спрямо 2019 г. до 6,2%.
В предложения проект на актуализация се променят параметрите при основните данъци и приходите от социално-осигурителни вноски, като влошаването на приходите е в общ размер на около 2,44 млрд. лв. От страна на разходите се предлага увеличение на разходите по бюджета на ДОО (Фонд „Безработица“) с 1 млрд. лв., както и на лихвените разходи по държавния бюджет в размер на 70 млн. лв.
Предлагат се и мерки за ограничаване на разходите по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет по държавния бюджет, с оглед осигуряването на ресурс за финансиране на приоритетни разходи в ситуацията на извънредно положение в страната.
От мотивите към законопроекта става ясно, че износът на услуги, към които спада туризмът и транспорта, ще се срине с близо 26%. Износът на стоки и услуги общо ще спадне с повече от 16 на сто. По-слабите износ и вътрешно търсене ще ограничат и размера на вноса на стоки и услуги с 12,9%, като ефектът върху услугите ще е по-осезаем. Предвижда се спад в цените на повечето стоки, с изключение на храните и останалите стоки от първа необходимост, които не са засегнати от ограниченията, въведени заради Covid-19, става ясно от мотивите към законопроекта. Очаква се храните да поскъпнат с около 4 на сто. Дефицитът по консолидираната фискална програма ще бъде три на сто, а максималният нов дълг за годината - 10 милиарда лева. /БГНЕС