Диана Русинова: Аспаруховият мост се нуждае от целенасочена инспекция по пътна безопасност

„Не може да събаряме съществуващо съоръжение или да изграждаме ново, само защото сме решили, че то е старо или негодно, трябва да има подходящите доказателства за това.“ Това каза пред БГНЕС Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, която коментира състоянието на „Аспаруховия мост“ във Варна, където миналата седмица падна ТИР, а водачът му загина на място. По думите ѝ мостът е старо съоръжение, което се нуждае от извършване на целенасочена инспекция по пътна безопасност, за да се определи къде има дефицити и те съответно да бъдат отстранени.

„Скоро излезе доклад на МРРБ, където твърдят, че „Аспаруховият мост“ все още е годен да бъде използван. Стана обаче пътен инцидент, който ни показва, че определено има някакви дефицити и може би е разумно да се вземат някакви мерки, но какви, може да се каже едва, след като бъде извършена целенасочена инспекция“, заяви тя и обясни, че тези инспекции са въведени чрез директива на ЕС и те се прилагат в редица държави, дори и в такива, които са извън съюза.

Тя коментира и излезлия доклад за състоянието на мостовото съоръжение. Според нея е много важно какви данни са използвани и дали те почиват на актуалната обстановка.

„Много е важно да обърнем внимание кога е правен един доклад и към кое време е съотносимо. Не мога да ви кажа дали това, което някой е посочил, е съотносимо към конкретните условия, които в момента са на това трасе. Снимки, които са от 2019 г. по отношение на шосейната инфраструктура да бъдат съотносими към този момент“, коментира Русинова и даде за пример това, че ако сега се мине по една улица знаците може да са по един начин, а след час те да са обърнати, но е важно стопанинът на пътя непрекъснато да поддържа организацията на движение в годност.

„Не е изключено обаче да има такива дефицити. Не е изключено и обезопасителната система за пътища да не е отговаряла. Но начинът, по който ние избираме подходящата обезопасителна система се базира на анализ, който се извършва от инженери“, добави още тя и уточни, че на мястото на инцидента пътят не е бил ремонтиран.

По отношение на неравностите на пътя, тя посочи, че навсякъде има такива и България не прави изключение по този показател.

Русинова припомни, че в петък Европейският център за транспортни политики е внесъл искане в Министерския съвет за отпускане на 35 млн. лева допълнителен бюджет за пътна безопасност.

„Това е едва 1% от необходимите средства, които могат значително да допринесат и да подобрят пътната безопасност. Все пак 35 млн. лева за следващата година са по-добре от нула лева за тази година“, коментира тя и призова да се задълбочат целенасочените инспекции по пътна безопасност, както и да се извърши анализ и оценка на риска по пътната инфруструктура и да се направи план-сметка и бюджет къде са най-рисковите места и колко време и средства ще са необходими, за да се започне тяхното отстраняване. /БГНЕС