Димитър Чобанов: Опитът да се контролират цените е имиджов пиар

Изкуственото натискане на цените надолу ще доведе до неравновесие на пазара и може да предизвика дефицит или временно им понижаване, което впоследствие ще се обърне в рязък скок, а това не е добре за потребителите.

Пряката намеса на държавата в ценообразуването противоречи на всички принципи, които сме приели, когато сме решили да станем член на Европейския съюз. Вместо това държавата трябва да направи информационна кампания, с която да запознае потребителите къде могат да купят дадена стока по-евтино.

Това заяви в интервю за БГНЕС икономистът Димитър Чобанов, изследовател в Института по икономика и политики в УНСС.

Според него проблемът с по-високите цени на редица стоки е вече ясен за всички. Той е потвърден както от статистиката на Евростат, така и от всички пътуващи в чужбина, които с очите си могат да се убедят, че дадена стока в Италия, Германия, Люксембург е много по-евтина, отколкото в България. Но предвид факта, че цените на много стоки са еднакво скъпи както в големите търговски вериги, така и в по-малките магазини трудно може да се заподозре някаква по-сериозна организация, която е създадена, за да поддържа изкуствено високи тези цени.

В тази ситуация Чобанов смята, че най-лошото, което може да направи служебното правителство е изкуствено да се опита да понижи цените.

„Ако цените се натискат изкуствено и те не отговарят на пазарните предпочитания, ще се генерират различни типове неравновесия. Тези неравновесия рано или късно ще трябва по някакъв начин да се коригират. Тогава единият вариант е да имаме дефицити, а другият, който е по-вероятен, е да имаме някакво временно задържане на цените, след което рано или късно ще се окаже, че те ще трябва да се отпуснат и ще скочат изведнъж рязко нагоре. Това не би било добре“, заяви икономистът.

Димитър Чобанов препоръчва държавата да се ангажира с осигуряването на информация за потребителите. Това означава, че ако потребителите имат достатъчно информация откъде биха си купили по-евтино дадена стока, тогава рационалното поведение показва, че те биха го направили.

„При наличие на достатъчно информация, че в определени магазини нещата са по-евтини, това ще създаде условия купувачите да купуват повече от тях и съответно скъпите ще бъдат малко или много изтласкани от пазара“, заяви Чобанов и подчерта: „Държавата не може и не бива да се намесва пряко, а да се опита да осигури информацията. А какво ще предпочетат потребителите, това вече е тяхно решение“.

Според него има логика в намеренията на служебното правителство да се скъси веригата между производител и краен потребител: „През колкото повече посредници минава стоката, толкова повече поскъпва тя. Ако се скъси тази верига, това също може да подейства за понижаването на цените“.

Чобанов е песимист, че при едни евентуални преговори между властта и големите търговски вериги, дори ако няма никакъв държавен натиск, те ще доведат до едно понижаване на цените.

„Пряка намеса на държавата противоречи на всички принципи, които България е приела при участието си в Европейския съюз. Може да има някакви ограничения, както например сега в Хърватия при въвеждането на еврото. Но такива мерки имат по-скоро имиджов пиар ефект, отколкото действително да постигнат нещо“, категоричен е икономистът Димитър Чобанов. /БГНЕС