Политологът каза, че кампанията може да промени нещата, в случай че нещо драматично се случи и това повлияе на нагласите, но ако няма такова събитие, може да се окаже, че съставянето на кабинет би било по-трудно. Той посочи, че депутатите на ГЕРБ, ДПС и Възраждане ще бъдат с повече от 120 и това чисто аритметично показва, че за останалите партии би било трудно да съставят мнозинство без подкрепа от тези три партии.
Политологът заяви, че съществена промяна в нагласите няма и добави, че се вижда продължение на тенденции, които през последните месеци са били регистрирани, както от социологически агенции, така и от политическите анализатори. Той посочи, че това са тенденциите с постепенно открояване на ГЕРБ като първа политическа сила, с падащи резултати на участниците от досегашната управляваща коалиция и с относително стабилизирани резултати за останалите политически субекти.
„Маркет Линкс“: 7 формации в новия парламент, ГЕРБ-СДС са първа политическа сила
"Сформира се една доста голяма група от политически партии, които варират в порядъка от 10% или малко по-малко, което допълнително усложнява задачата по формирането на кабинет в следващия парламент", каза Попиванов.
Анализаторът уточни, че в проучването на „Алфа рисърч”, оповестено на 4 септември, има поне две политически сили, които са на ръба – ИТН и „Български възход”. „За нито една от двете не можем да кажем отсега дали ще участва в следващото Народно събрание или не", каза Попиванов. Той заяви, че това се дължи не само, защото тези проучвания имат характера на моментна снимка и те не могат да отразят по какъв начин как ще повлияе кампанията на вота на избирателите, но и заради активността в изборния ден. Той добави, че активността силно влияе на политическите сили, които се колебаят около бариерата за влизане в парламента.
„Колкото по-ниска е активността, толкова по-голям е техният шанс”, каза Попиванов.
Анализаторът каза, че отсега трудно можем да кажем със сигурност колко партии ще има в следващия парламент, но на този етап, броят им варира между 6-8 – такива са прогнозите и на „Тренд”, и на „Алфа рисърч”, и на „Маркет линкс”.
"Следващият парламент ще е не по-лек като конфигурация и процесът по създаване на коалиция ще е по-сложен", категоричен е Попиванов.
Той коментира и процентните резултати, които са получили и лидерите на партиите.
Тренд: ГЕРБ с 5% пред ПП
Попиванов каза, че увеличение и динамика има, но той не смята, че можем да направим сериозни изводи на базата на лидерските рейтинги.
"Даже бихме могли да кажем, че в много висока степен лидерските рейтинги съответстват на рейтингите на партиите. Лидерите сами по себе си не добавят обществена тежест върху партиите, а обратно", обясни той. Политологът заяви, че до голяма степен избирателите вече идентифицират партиите с лидерите и доверието към партиите е почти равнозначно на доверието в лидерите, което далеч не винаги е било така в миналото.
Попиванов обясни и на какво се дължи процентният спад на Румен Радев. Той посочи, че това е нормално последствие от политическото напрежение в България през последната една година.
Алфа Рисърч: ГЕРБ-23.4%; ПП-17.5%; ДПС-10.9%; БСП-9.8%; Възраждане-9.5%; ДБ-7,5%; Български възход-4,2%
"В първите месеци на втория си мандат Радев се стремеше да представлява нещо като обединителна фигура, на средищно поле на всички обществени политически сили, които искат да се разделят с досегашния модел на управление, известен под името ГЕРБ-ДПС. В хода на краткия мандат на кабинета „Петков” досега, разминаването между част от тези сили и президента Радев, както и критиките и взаимните обвинения, направиха тази дистанция между президент и подкрепящи го политически сили твърде значима", каза политологът.
Попиванов обясни, че спадането на процентната подкрепа на Радев е логичен процес, но по-интересното и по-важното е, че този спад не е особено драстичен и не представлява срив. "Той представлява изравняване на стойностите, което следва едни президентски избори. Както знаем в първите дни на всеки мандат – било то президентски или управленски, резултатите винаги са по-високи", посочи той. /БГНЕС