Доц. Василев отбеляза, че всички изследвания показват, че броят на фалшивите новини в социалните мрежи, които потребителите споделят, наистина много се е увеличил. По думите му оттук нататък идва и отговорността не само на тези, които създават медийно съдържание, като журналистите, но и на тези, които го потребяват, защото сме в състояние, в което аудиторията вече е един пълноценен автор и съавтор на медийно съдържание.
„Аз не бих винил изключително социалните мрежи за т.нар. fake новини. Ако съсредоточим изцяло вниманието си върху тях, то тогава ще забравим за всички други начини, по които проникват фалшивите новини“, каза той. Доц. Василев подчерта, че те не са ново съвременно явление, но тъй като сега скоростта на информацията е изключително бърза и стига до изключителен брой хора и аудитория, въз основа на социалните мрежи фалшивите новини се усещат по-осезаемо.
Медийният експерт коментира и алгоритмите в социалните мрежи, като обясни, че при тях нещата са доста по-сложни, отколкото си представяме. „Анализирал съм този проблем в книгата „Спиралата на споделянето“, защото там е работата, че алгоритмите вече са в състояние да насочват нашето внимание към определено медийно съдържание и да го съобразяват с нашите интереси и по този начин ограничават вниманието от многообразието от теми и медийно съдържание“, посочи той и допълни, че това за него е един отрицателен ефект.
Въпреки това според доц. Василев алгоритмите могат да бъдат много полезни и все пак той предпочита да разчита изключително на стандартите на журналистиката например, а не на алгоритъм, който не може да усети, все още, „нито мириса на цветята, нито коледния сняг, нито пойната птичка“. „Засега не съм особено притеснен от тяхното нахлуване, но винаги трябва да имаме едно наум, защото в крайна сметка не знаем кой стои срещу нас, а това е много важно и за нашето социално взаимодействие“, смята той.
На въпроса възможно ли е някакво друго явление да измести ролята на социалните мрежи, медийният експерт отговори: „Това е една революция в революцията и така революционното е новата роля на аудиторията. Не мога да кажа дали ще се появи нещо ново, което ще я измести. Всички говорят за т.нар. Мета вселена, все още е рано да правим такива преценки, но намирам едно такова развитие за нормално.“