Дунав - спасителният пояс за украинския износ на зърно

В украинското пристанище Измаил, на река Дунав, която бележи границата с Румъния, редици от камиони, пълни със зърно, стоят на опашка.

На десетки километри оттам, в румънското пристанище Сулина, където реката се влива в Черно море, корабите чакат да бъдат натоварени.

Моряците казват, че никога досега не е имало толкова много кораби от всякакъв вид и под толкова много знамена, които да осеят хоризонта в Сулина. Те чакат да стигнат до Украйна, за да бъдат натоварени с храна - откакто блокадата на Москва на морските пристанища на съседката й парализира износа на зърно от един от най-големите производители в света.

"Алтернативата е Дунав. Големият проблем е капацитетът на инфраструктурата по реката", казва пред АФП Юрий Димчогло, бивш заместник-председател на Одеския областен съвет.

Откакто Русия нахлу в Украйна през февруари, по Дунав са изнесени само 1,5 млн. тона зърно, каза той, докато според правителството в страната са блокирани 20-25 млн. тона.

"Да нахраним света"

На около 35 км от пристанището в Измаил фермерът Вячеслав Зябкин заяви, че все още не е изпратил нито един килограм от продукцията си по Дунав, тъй като изкупните цени са по-ниски от оперативните разходи. Според него превозът през Дунав е особено подходящ за земеделски производители, които имат малки количества за продажба. Но дори и за тези, които избират този маршрут, пътуването е изпълнено с препятствия. Тъй като камионите се стичат от южната част на Украйна с надеждата да разтоварят товара си през Дунав, се образуват огромни задръствания. И Измаил също е много претъпкан.

"Преди войната разтоварването там отнемаше един ден, а сега - три дни", казва пред АФП шофьорът на камион Сергей Гавриленко. "Поемаме това върху себе си, защото е за доброто на страната и за изхранването на света", каза 45-годишният мъж, докато изливаше върху себе си канче с вода, за да се разхлади под изгарящата жега от 32 градуса по Целзий.

"Няма отдих"

Корабите, които поемат и превозват стоките по Дунав, преди да стигнат до Черно море, продължават да идват. Край Сулина близо стотина от тях чакат средно между седем и десет дни, за да могат да поемат по канала към украинските пристанища.

"Обемът на работата ни се увеличи много... Работим усилено от изгрев до залез слънце", казва 28-годишният Габриел Данила-Михалчеа, ръководител на съд, плаващ между Сулина и Черно море.

Рекордните 400 кораба са преминали през Сулина миналия месец.

Високопоставеният служител на Министерството на транспорта Йон Попа потвърди, че трафикът през миналия месец се е утроил в сравнение с май миналата година. Той заяви пред АФП, че справянето с това увеличение е "усилие за Румъния", като добави, че се надява на помощ от Брюксел.

След като взаимно се обвиниха за изоставането, в края на май Румъния и Украйна създадоха съвместна команда, която определя реда, по който корабите влизат в Дунав. Наетите за превоз на зърно вече имат предимство. Отделно от това в румънското черноморско пристанище Констанца от началото на конфликта са натоварени близо 700 000 тона украинска селскостопанска продукция, която е пристигнала там на борда на баржи, влакове и камиони, каза Попа. Но опашките на пътните и железопътните гранични пунктове се удължават с всеки изминал ден.

Преди войната Украйна беше четвъртият по големина износител на пшеница и царевица в света.

Русия също е зърнена суперсила и 30 процента от световния износ на зърно произхожда от воюващите страни.

Откакто Кремъл започна инвазията си в Украйна на 24 февруари, цените на зърното и петрола рязко се повишиха. ООН се опасява от "ураган от глад" - главно в африканските страни, които внасят повече от половината от пшеницата си от Русия или Украйна. /БГНЕС