Милиони щети и подслушване
Назначеното от президента Румен Радев – отявлен противник на Борисов, правителство след изборите през април 2020 г., намери много доказателства за това. Твърди се, че за само ремонтите на водоеми са източили стотици милиони евро в буквалния смисъл на думата. А самото протестно движение, както разкри вътрешният министър Бойко Рашков, който е на поста си от април, е било обект на подслушване по нареждане на главния прокурор Гешев и на основание съмнителното подозрение, че протестите са подготовка за " преврат ".
Това стана причина представители на протестното движение да призовават за създаване на анкетна комисия и евентуално съдебен процес срещу дългогодишния премиер Борисов. В тази връзка Първан Симеонов казва: "Протестите, свързаните с тях емоции и произтичащото от това високо ниво на политизация, особено сред младото поколение, са най-важните фактори при тези избори."
Вотът на избирателите
Основният въпрос за изборите в неделя е как би могъл да изглежда политическият рестарт в България. "За първи път през последните десет години има реален шанс управлението на Борисов да приключи, а с него и цяла политическа епоха. Вотът на избирателите изглежда ясен: насочен е срещу партиите на статуквото и е за възникналите от протестите партии", каза Симеонов пред „Дойче веле”.
Неясно остава, дали и как това парламентарно мнозинство ще сформира правителство. След изборите през април 2021г. не само победителят в изборите Борисов и неговата партия „Граждани за европейско развитие на България“ (ГЕРБ), но и всички останали партии не успяха да сформират правителство.
Мнозинство за партиите на протеста?
Най-сериозният съперник на Борисов е популистката партия „Има такъв народ”, която през април бе избрана на второ място. Нейният основател и председател Трифонов „прилича не само външно на младия Бойко Борисов”, смята Симеонов. Големият въпрос ще бъде дали „Има такъв народ” може да увеличи изборните си резултати и да постигне мнозинство заедно с по-малките партии на протеста.
В противен случай остава вариантът за правителство на малцинството с променящи се мнозинства или продължение работата на служебното правителство с подкрепата на партиите на протеста. В този случай президентът Радев може да се окаже ключов играч, който вече е балансирал умело интересите на различните групи при съставянето на сегашното преходно правителство.