Джордж Фридман: Вериги за доставки и нова възможност за конфликти

Въпреки че терминът „верига за доставки“ доби гражданственост едва преди едно поколение, той е познат още от времето, когато хората са започнали да се занимават с търговия.

Една група хора имаше риба, а друга – стрели. За да ловят риба, рибарите се нуждаеха от мрежи, които получи от друга група. Стрелите отидоха при онези, които можеха да ловуват. Така убийството на животни се разшири, благодарение на системата за размяна с тези, които предоставиха стрелите.

Това очевидно е не най-подходящият пример, но с него искам да покажа, че веригите за доставки са неразделна част от човешкия живот и винаги са сложни.

Човешките същества се нуждаят от много неща, за да живеят, и те са разделени на много групи, които се грижат за себе си. Това неизбежно води до търговия и на моменти до война, което се случва, когато една група се опитва да използва нуждите на друга, за да я принуди да се подчинява. Веригата за доставки винаги е била неразделна част от живота ни.

Икономистите са склонни да се фокусират върху финансовата система, която е абстракция на физическата система на производство, потребление и търговия. Този метод е от съществено значение за представянето на икономиката на високо ниво, но в основата си икономиката не е абстрактна. Отделните компоненти на мобилния телефон се правят на едно място и се пренасят на друго, където се сглобяват с останалите, за да се получи мобилен телефон. Оттам той се изпраща до друго място, където се съхранява и изпраща, до клиента, от когото ще бъде използван. Мобилният телефон съдържа огромен брой части, които са произведени на различни места.

Всичко това е същността на геополитиката. Геополитиката е на място. Става въпрос за това къде се правят нещата, как се преместват на различни места в производствения процес и как достигат до потребителите, които ги използват. Очевидно има финансов аспект както в дефинирането на физическата реалност на веригата за доставки, така и в дефинирането на общото финансово въздействие върху системата. Веригата за доставки зависи от това, какво е необходимо за даден продукт, къде е произведен и каква е цената, платена за получаването му. Взети заедно, всички тези действия трябва да бъдат остойностени, което е трудно постижимо в материално отношение.

За да бъдат дефинирани веригите за доставки са необходими две условия: Първо, наличност на нещо, достъпът до което е ограничен, и второ, цена – има места, където производствената цена е по-ниска.

Един бизнес оцелява, благодарение на качеството на продукта, който продава и цената спрямо тази на конкурентите. Бизнесът разбира необходимите компоненти за и веригата за доставки на съответния продукт далеч по-добре, отколкото тези от нас, които мислят за това геополитически, финансово или политически.

Втората световна война до голяма степен се основаваше на унищожаването на веригата за доставка на враговете по въздух или море. Съединените щати анализираха германската военна верига за доставки и разбраха, че тя се нуждае от два основни елемента: гориво и производство на лагери. Америка нанесе въздушни удари срещу Плоещ в Румъния, за да ограничи доставките на петрол за Германия, както и редица предприятия за лагери с цел ограничаване производството на самолети и превозни средства. Или поне такива бяха намеренията.

Германците искаха да прекъснат веригата за доставки от САЩ до Великобритания с помощта на подводници.

САЩ използваха подводници, за да пробият японската линия за доставка до Югоизточна Азия.

Предимството на САЩ във Втората световна война беше, че тя физически притежаваше повечето елементи, необходими за създаването на средствата за война и че готовата продукция беше неуязвима за атаките на врага, докато не бъде транспортирана или по време на битка. Никоя друга сила не беше толкова самостоятелна.

След Втората световна война се наложи разбирането, че причината и за двете световни войни е национализмът. Разбра се, има различни нации с различни култури, но причината за войната беше германският страх от недостатъчен достъп до минерални и селскостопански култури; британците се опасяваха, че ще изгубят достъпа си до Индия и нейните богатства, които стимулираха индустрията на Великобритания; японците се опасяваха, че той ще изгубят достъпа си до необходимите им минерали; а страхът на Съветския съюз беше, че няма да може да защити собствените си ресурси..

Една от възможностите да се оцени дадена война е на нея да се гледа като на верига за доставки. Идеята е, че свят, който може да разчита на достъпа до компонентите, необходими за функционирането на неговата икономика, би бил много по-спокоен. Оттук и създаването на системата Бретън Уудс и плана Маршал за реконструкция на промишлени предприятия и търговия между победените държави.

Но светът е далеч по-сложен от това.

Съветският съюз и Съединените щати бяха заключени в системи, които почти се намираха в състояние на война. Съветите изградиха собствена икономика и верига за доставки, за да си гарантират, че САЩ няма да могат да използват вериги за доставки срещу тях. Тя обаче беше зле организирана и лошо захранена. Американската спонсорирана верига за доставки беше значително по-богата. След като Съветският съюз се разпадна, предположението беше, че навлизаме в ерата на мира, който трябваше да бъде постигнат, след като Русия и Китай вече бяха интегрирани в световната верига на доставки. Китайците бяха особено успешни, предлагайки ниски разходи за труд и ефективна доставка, което накара много държави, включително САЩ, да прехвърлят своите вериги за доставки от национално фокусирана система към една далеч по-международна специфична система като китайската.

Разбирането след края на Втората световна война беше, че свободната търговия или по-точно дифузната верига за доставки ще увеличи взаимната зависимост и ще намали вероятността от война. Това до голяма степен работеше - от 1945 г. насам няма световна война. Но веригата за доставки зависеше от доверието, че никоя от държавите няма да наруши веригата за доставки, за да увеличи контрола върху друга. Купувачът не би се опитал да изнудва отчаян продавач. Продавачът не би продавал, но би отказал да купува други стоки. Продавачът не би претърпял вътрешни щети и винаги би могъл да предостави необходимото.

Двете най-големи икономики в света - САЩ и Китай, създадоха уникална връзка с преплетени икономики. Очевидно това би довело до търкания, тъй като всяка страна избра да се възползва от другата и подобно напрежение често водеше до война, но в случая се стигна до напрежение без война. Зависимостта на Китай от американския пазар и американската зависимост от нейната верига за доставки все по-често създават неприятности. Светът на интегрираните вериги за доставки и потреблението трябва да бъде свят, на когото се доверяват. А доверие се създава трудно.

Веригата за доставките беше икономическа зависимост. Но веригата за доставки беше също и политически въпрос. Ценообразуването на стоки може да е от полза за бизнес партньорите в САЩ и Китай, но може да доведе до социално напрежение в Съединените щати, т.е. до спад в американската индустрия. Бизнесът може да изисква дисбалансите в отношенията с Китай да бъдат отстранени чрез политическа намеса. Предприятията обикновено имат ограничен погледа към света. Докато политиката не може да си го позволи. Това от своя страна създаде напрежение в САЩ и Китай с непредвидими последици.

Веригата за доставките обвърза две държави, които не се интересуваха просто от свободна търговия, а от интересите си за изгодна търговия.

И тогава целият ад се отвори и ни поднесе коронавируса.

Природни бедствия се случват често, но е трудно да се спомним едно парализиращо бедствие. Вътрешната американска верига за доставки е влошена, така че възможността за консумация на китайски продукти е намаляла. Способността на Китай да предоставя продукти, особено предвид психологически и биологични страхове в САЩ, също намаля.

Поръчах си нов термометър от „Amazon“ - сърцето на американската и дори на глобалната верига за доставки, който свързва производителите и потребителите и изпраща продукта. Получих го няколко седмици по-късно от Китай. Китайската система за доставка използва „Amazon“, за да достави продукта до клиента, но създаде нова система за доставка. Това беше система преди „Amazon“ - веригата за доставки винаги търси пътища.

Опитваме се да контролираме вируса в САЩ, а Китай се опитва да го контролира в Китай и нито една от двете държави не си е свършила особено добра работа, ако приемем, че добрата работа е възможна.

Преплитането на производствената система на Китай с американската система на потребление е трудно. Колкото по-сложна е системата, толкова по-голяма е вероятността тя да се повреди и толкова по-трудно е да се поправи.

Архитектите на света след Втората световна война се стремяха да ограничат войната чрез увеличаване на търговията и осигуряването на вериги за доставки. Историята ще прецени колко добре функционира това. Мисля, че са не са взели предвид сложността на проблема Създавайки глобална система, те създадоха големи физически затруднения. Те създадоха също масивни политически усложнения. Интересът и културите на две нации са различни. В случай на общо национално бедствие, всяка от тях може да действа по различен начин, тъй като и двете трябва да се грижат за различни нации. Веригата за доставки може да се измества, но като цяло, а не бързо. Така че, ако не е Божествен акт, работата с веригата на доставки не е координирана дейност и решението на всяка нация може да подкопае интересите на друг.

Сложността има своите добродетели. Тя има също своята цена. Обвързването на нациите с търговия може да ограничи войната. Но може също да доведе до това една нация да се възползва от другите, особено когато системата се разпадне, какъвто случай имаме сега. И въпреки това нито една от тях не може да се отдели от другата, а в същото време и не се доверяват една на друга. Има множество пътища за конфликт. Това е цял роман. /БГНЕС

----------

Джордж Фридман, "Геопилитикал фючърс".