Експертът обясни, че клаузата е неравноправна, защото тя позволява на оператора да повишава цената, а в същото време не дава право на потребителя да се откаже от договора. „Това е така, защото ако се откажем от месечния договор, ще трябва да платим неустойки в размер на тримесечни непромоционални такси. Ако пък сме взели и някакво устройство, то тогава ще трябва да платим разликата между пазарната цена и тази, на която сме го взели с отстъпката. Това е едно утежняващо положението на потребителите обстоятелство, след което би трябвало необходимите институции да вземат мерки“, коментира още Руменова и добави, че ако тази клауза и задължението да се плащат неустойки не съществуват, то "операторите биха се замислили дали да правят тези промени, тъй като всеки потребител би могъл да отиде при конкуренцията“.
Това не е първият случай, при който мобилните оператори се опитват да вдигнат цените си. През 2021 г. и трите мобилни оператора поискаха да индексират клиентите със сума, получена от средногодишната инфлация за 2020 и 2021 г. Тогава Комисията по защита на потребителите се опита да се намеси, но тя тръгна в посока на доказване на нелоялна търговска практика, а всъщност тук е налице неравноправна клауза, обяснява експертът. "Ако още тогава беше подходено по този начин - да се разгледа случая като неравноправна клауза, то към момента може би нямаше да възникне и този проблем. Потребителите ще усетят разликата в своята сума за мобилни услуги във февруарската си фактура. За сега само един мобилен оператор е въвел промяната, но се очаква и другите да го последват, така че хората наистина очакват решение на този въпрос и според тях решението е в ръцете на контролните органи, така че е крайно време те да се задействат“, подчерта Габриела Руменова.