Експерт: Вдигането на глобите не намали жертвите на пътя

Винаги когато имаме някакъв проблем в нашата пътно транспортна система, то винаги управляващите предлагат увеличаване на глобите, увеличаване на взиманите точки, но всъщност това не може да се случи по този начин, защото цялата административно наказателна процедура е опорочена.

Това заяви в интервю пред БГНЕС Емил Марков, експерт от Института по пътна безопасност.

„В момента, когато ви бъдат отнети точки може да обжалвате процедурата, обжалването е на две инстанции и може да отнеме между две-четири години. В този период отнетите точки могат да бъдат възстановени чрез процедура - 12 точки за една година е около 100 лв. Самата система е така направена, че може да бъде саботирана и по тази причина ние не мислим, че ще има търсения ефект върху системните нарушители“, каза той.

Експертът посочи, че системните нарушители са тези, които рушат общата дисциплина по пътищата, тези които не се съобразяват нито със знаци, нито с маркировка, нито с други шофьори, карат бясно и по наша преценка това са едни 5000-6000 души в България. Търсеният ефект е да намалим жертвите и загиналите на пътя и по това мерим дали една политика е успешна или не. „За съжаление, виждаме, че в последната година имаме рязко увеличаване на загиналите по пътищата, като към днешна дата това са 107 загинали, 1696 са ранени в над 1200 тежки пътнотранспортни произшествия. Имаме едно увеличение от 15-20%. Това, което трябва да се случи е държавата да си влезе в ролята - да предприеме действия по отношение на установяването на тези нарушители, както и за връчването на глобите, защото имаме огромен проблем с връчването на тези глоби. В България процесът е обърнат - вместо ние да гоним институциите, за да ни връчат глобите, е обратното, те ни гонят, а ние имаме доста начини, по които можем да избегнем връчването на тези глоби“, заяви Марков.

Според него в бъдеще трябва да се вземат по тежки мерки за нарушенията по пътя. „Ако погледнем България на европейския небосклон, в сравнение с останалите членки на ЕС, за последните 10 години ние сме от държавите заедно с Румъния, които сме на дъното на класацията. Ако погледнем други страни на Балканите, например Гърция – гърците за последните 10 години се направиха няколко важни неща", обясни той. Експертът уточни, че на първо място по отношение на глобите и за контролните точки на водачите, в Гърция са успели да направят така, че санкцията да е неизбежна. "Нещо което в България го няма. В рамките на до седмица откакто вие сте извършили нарушение, вие да получите съответната глоба, да се превъзпитате и да не повтаряте нарушението. В България санкцията идва след месеци или след години, а много често и не идва", подчерта Марков.

"Друго, което в Гърция направиха е изграждане на перфектна ТОЛ система, която успява да заработи достатъчно средства, които да бъдат инвестирани обратно в пътища. Нещо, което в България не се случи. Третото нещо, което според мен е много важно е системата "бонус-малус", която трябваше да бъде въведена в България преди четири години, за която бяха дадени няколко милиона на външен разработчик на голяма фирма и тази система не беше реализирана. България е последната държава не само в ЕС, но и в Европа, която няма тази система", посочи той. Експертът обясни, че системата "бонус-малус" предлага и гарантира, че всеки който прави нарушения - минава на червено, изпреварва неправилно и т.н., получава санкция по отношение на гражданската отговорност и каското, т.е те са по-високи за нарушителите. "В системата, която ние бяхме заложили, защото ние участвахме в преговорите за "бонус-малус" най-тежките санкции бяха от типа на 200-300% увеличение на гражданската отговорност на водачите, които са системни нарушители", отбеляза Марков.

"Ако атакуваме една система от различни посоки, то ще имаме и търсените резултати", категоричен е експертът.

В Института постъпват много сигнали от граждани, че са сгрешили и са направили нарушение, но не получават глобата, търсят я, но нея я няма.

Експертът заяви, че Институтът е изработил пътна карта за развитието на пътна безопасност, чиято цел е да постигне рязко намаляване на жертвите на пътя с 30% в рамките на две години.

"Най-спешните мерки, които трябва да се предприемат са в няколко посоки. Пътищата са единият елемент, другият елемент е обучението", каза Марков и уточни, че има и други проблеми като маркировката, знаците и сгрешената организация по пътищата в цялата страна. "Сигурен съм, че българските шофьори не са най-лошите в ЕС. Бих казал, че са най-добрите, защото се оправят в обстановка, в която не могат да се доверят нито на знаците, нито на маркировката, а трябва да се доверяват предимно на собствените си умения. Имаме препоръки изпитът да се направи по-сложен, защото в момента 80% от хората, които се явяват за първи път го вземат. Обучението не е толкова проблем, колкото самият изпит. Да направим изпита по-сложен, да включим каране по магистрала и каране в нощно време например", препоръча той.

Марков е категоричен, че по отношение на санкциите трябва да направим така, че да няма бягство от глобите. "В Германия и Франция като ви глобят направо ви теглят парите от сметката и никой не говори, че това е недемократично", отбеляза той. Според него за системните нарушители трябва да се предприемат по-сериозни мерки и санкции. "Трябва да излезе полицията, трябва да ги стресне и ако се наложи, тъй като има предложение от страна на главния прокурор за конфискуване на автомобилите, ако наистина е прекалено прекомерно, ние имаме друга идея, за две години да може да свалим табелите", обясни той.

Експертът отбеляза, че в тяхното предложение за нов закон е застъпено и това, че трябва да се обърне внимание и на автомобилите в България. "В България е един от най-старите автопаркове. Може би над 70% от автомобилите са над 15-20 г. Ние не знаем почти нищо за техническата им изправност. Преди 3-4 години АПИ беше подчертала в свои доклад, че 80% от сервизната дейност е незаконна, нелегална", подчерта той.

"В последните години виждам, че има една фиксация върху глобите. Ще вдигнем глобите и жертвите ще намалеят, ами не се случва", категоричен е той. Според него същият ефект се постига и с увеличаването на точките, които се отнемат при нарушение. "С тези точки не виждам с какво толкова ще се повлияе на този, който така или иначе е свикнал да нарушава, при положение, че той знае че може да обжалва с добър адвокат.", подчерта Марков

Експертът каза, че през годините Институтът е търсил диалог с политиците и вероятно след предстоящите избори пак ще го направи. "Ние можем много да предложим на политиците, въпросът е някой да се вслуша и особено след избори, защото знаем как е преди избори", каза още експертът Емил Марков. /БГНЕС