Електробъдеще: Автомобилните производители превключват на друга предавка

Водещи автомобилни производители сигнализираха за намерението си да премахнат двигателите с вътрешно горене до 2030 г. или да намалят рязко производството им, тъй като секторът се насочва към електрическите превозни средства.

Последната, която разкри плановете, беше германската група "Даймлер", производител на Мерцедес Бенц и интелигентни автомобили, която ще се стреми да бъде напълно електрическа преди 2030 г. - пет години преди крайния срок, предложен от Европейската комисия.

Ето поглед към това, кой какво иска да прави.

"Даймлер"

Компанията планира да инвестира над 40 милиарда евро (47 милиарда долара), за да може да електрифицира всичките си автомобили до края на десетилетието.

От 2025 г. всички „архитектури“ на Мерцедес - шасито, двигателят и джантите - трябва да бъдат на 100 процента електрически.

От 2025 г. всички „архитектури“ на Мерцедес - шасито, двигателят и джантите - трябва да бъдат на 100 процента електрически.

"Даймлер" планира също да построи осем фабрики за производство на батерии, които са ключовият компонент на превозните средства.

"Стелантис"

Групата "Стелантис", която е собственик на марките Фиат, Крайслер, Джип и Пежо, наред с други, се отказва от разработката на двигатели с вътрешно горене и планира да инвестира 30 милиарда евро, за да електрифицира своите модели до 2025 година.

Опел трябва да бъде 100% електрически в Европа до 2028 г.

Фиат също ще бъде, след като цената на електрическите автомобили стане сравнима с тази с бензиновите двигатели. Електромобилитесе очаква да се появят между 2025-2030.

"Фолксваген"

Германският гигант иска да бъде световен лидер в производството на електрически превозни средства. Неговият модел ID3, стартиран в края на 2020 г., се бори с Tesla за първото място на европейския електрически пазар.

Компанията очаква електрическите превозни средства да съставляват половината от всички продажби до 2030 г. и "почти 100 процента" до 2040 г. на основните си пазари.

Той е заделил 73 милиарда евро инвестиции и подобно на Tesla планира да създаде глобална мрежа от зарядни станции.

Висококачествената марка Ауди се очаква да бъде 100% електрическа през 2033 година.

Ламборгини възнамерява всички негови спортни автомобили да бъдат хибридни до края на 2024 година.

"Волво"

"Волво" е собственост на китайската група Geely и до 2030 г. вече планира да не предлага модели с вътрешно горене, включително хибриди. Същата дата важи за Бентли и Форд в Европа.

Шефът на "Волво" Хакан Самюелсън заяви пред АФП през март, че до 2025 г. "половината от автомобилите ще бъдат електрически".

"Ягуар" и "Ланд Роувър"

Тези емблематични марки са собственост на индийската група Tata, която планира да отдели голяма част от годишния си инвестиционен бюджет от 2,5 милиарда британски лири (2,8 милиарда евро, 3,3 милиарда долара) за електрически превозни средства.

"Ягуар" очаква да бъде напълно електрически до 2025 година.

"Рено"

Френската група беше една от първите, които предложиха електрическо превозно средство Zoe и очаква, че електромобилите ще съставляват повече от 65% от автомобилите ѝ до 2025 г.

Плановете предвиждат 10 нови електрически модела до тази дата, включително нова и достъпна версия на класическия ѝ компактен, Рено 5.

БМВ

Германската луксозна марка се стреми към продажби на 10 милиона напълно електрически автомобила в рамките на 10 години, рязък скок от предишната ѝ цел от четири милиона автомобила.

БМВ вече продава модела i3, но въпреки това е загубил пазарен дял от Tesla.

Мини линията на групата трябва да бъде напълно електрическа до 10 години.

"Дженарал Мотърс"

Американският гигант заяви, че повече няма да продава автомобили, които замърсяват, до 2035 г., но не уточни дали това означава, че всичките му превозни средства ще бъдат електрически.

"Тойота"

Най-големият автомобилен производител в света е хибриден пионер и дълго време се придържа към тях, преди да реши да пусне седем напълно електрически модела до 2025 г.

Той очаква 10 процента от европейските продажби да бъдат превозни средства, задвижвани от електричество или водород, заедно със 70 процента хибриди, 10 процента акумулаторни хибриди и 10 процента бензин.

"Хюндай"- "Киа"

Корейската група "Нюндай" планира да представи 23 електрически модела до 2025 г. и очаква да продаде повече от един милион от тях.

Демонстрация на двигателя с водородно гориво на "Хюндай"

"Киа" прогнозира седем електрически автомобила до 2026 г. и очаква те да съставляват 20% от общите продажби. /БГНЕС, АФП