Федерер се сбогува с тениса след 20 титли от Шлема и с няколко милиарда в сметката

Роджър Федерер обяви своето оттегляне от тениса. В края на септември той ще изиграе последния турнир в кариерата си - Лейвър Къп, в чието създаване има пряко участие. Кариерата на швейцареца е не само огромен спортен, но и невероятен търговски успех. Роджър спечели 20 титли от Големия шлем, но и повече от 100 милиона долара само на корта. Той е смятан за един от шестимата милиардери в спорта.

През 2018 г. Роджър Федерер прекрати дългогодишното си партньорство с гиганта Nike. Uniqlo веднага започна да го облича, но имаше проблеми с обувките - японците не произвеждат маратонки за тенис. Така той продължи да играе с Nike безплатно. През ноември 2019 г. Маестрото започна да работи с On Running, производител на маратонки, основан през 2010 г. Швейцарските медии съобщават, че Роджър е станал не само лице на компанията, но и инвеститор. Говори се, че е вложил 50 милиона франка - около 54 милиона долара. Като част от сътрудничеството, бяха проектирани маратонките, наречени просто Roger. Тяхната цена е 200 долара за чифт. Поради пандемията и контузиите Федерер ги представи едва през пролетта на 2021 г. – именно с тях той игра на Ролан Гарос и Уимбълдън.

След началото на сътрудничеството с тенисистът бизнесът на компанията стана още по-мощен от преди. В доклад, публикуван през лятото на 2021 г., On съобщи, че приходите за предходната година са се увеличили с 86% до 343 милиона долара, а компанията е имала нетна печалба от 4 милиона долара за първи път в историята си. Всички тези данни бяха представени, докато марката се подготвяше за първичното публично предлагане на американския пазар. То се проведе през октомври и беше изключително успешно - On успя да набере около $900 милиона чрез продажба на акции, а сега общата стойност на компанията се оценява на $10-11 милиарда.

Съобщава се, че Федерер притежава 3% от компанията. Неговият дял, който той получи срещу инвестицията от 54 милиона долара, сега струва около 300 милиона долара. Това е огромен бизнес успех за човек, който в комерсиален план изпреварва всички в тениса и почти всички в спорта като цяло. Например, тази година, според Forbes, той е спечелил 90 милиона, от които нито един долар не е от награден фонд. По доходи от спонсорство той изпреварва втората Наоми Осака с 35 милиона долара.

Всичко това му позволи да стане един от шестимата спортисти, спечелили милиард долара по време на кариерата си. Освен него това направиха Тайгър Уудс, Флойд Мейуедър, ЛеБрон Джеймс, Кристиано Роналдо и Лионел Меси. Пътят към такива космически суми за Федерер не е лесен. А журналистът от New York Times Кристофър Клари говори за това в нова биография на швейцареца.

• В края на 2002 г. основен спонсор на Федерер беше Nike, който му плащаше по 100 000 долара на сезон при петгодишен договор. Сделката беше към края си и агентът на IMG Бил Райън преговаряше за подновяването ѝ. „Предложиха само 600 хиляди на година. Бащата на Роджър ме молеше да се съглася. Все още пазя писмото му: „Бил, накарай Роджър да подпише договора. Има нужда от пари".

• Райън вярваше, че Федерер, който не беше спечелил нито един Шлем по онова време, заслужава поне милион долара през първата година от новата сделка. Преговорите се проточиха.

• В този момент Райън напуска IMG – и то при такива обстоятелства, че на Федерер му беше забранено да поддържа каквито и да било бизнес контакти с него, ако иска да остане клиент на агенцията. Преговорите станаха още по-трудни, защото Райън нямаше време да намери конкуренти на Nike, с които може да бъде подписано в случай на провал на сделката и чиито оферти да бъдат използвани за договаряне на по-добри условия.

• В началото на 2003 г. Федерер подписва нов договор с Nike. Но след като Райън напусна IMG, Роджър направи неочаквана стъпка - самият той прекрати договора с агенцията. Неговите интереси започват да представляват бъдещата му съпруга Мирка и баща му.

• Първоначално всички експерти са съгласни, че Федерер не получава достатъчно от спонсори. Агентът на Анди Родик - Кен Майерсън, споделя на Клеъри през 2005 г., когато Роджър вече се беше утвърдил като безспорен лидер в мъжкия тенис: "Интересите му се представляват просто ужасно, той губи милиони и милиони".

• Според Майерсън той е уредил Родик с договор с Lacoste за 5 милиона долара на година. В същото време Федерер получаваше от Nike максимум два: „Тези, които работиха по договора му, направиха лоша услуга на всички агенти. Свалиха цените на целия пазар. Договорът му трябва да е на стойност поне 10 милиона на година."

• Според Forbes Федерер е спечелил 14 милиона долара през 2005 г. Той е изпреварен в класацията от Андре Агаси (28 милиона) и Мария Шарапова (19 милиона). Историята на Шарапова по принцип има уникален комерсиален успех, но на фона на Федерер тя изглеждаше още по-блестяща.

• „Подписвахме договор след договор и бяхме много по-напред от Федерер“, каза агентът на Шарапова Макс Айзенбъд. Според служителите на IMG Шарапова по това време е подписвала сделки на стойност 20 милиона годишно. Тези на Федерер бяха за по-малко от 10.

• Сега швейцарецът обяснява търговската пасивност от този период с нежеланието си да пилее силите си. Но накрая осъзна, че парите не му стигат, а също така разбра, че Мирка има твърде много проблеми.

• През август 2005 г., по време на пътуване до Съединените щати, Федерер все пак реши да преговаря с различни агенции - включително бившите си представители от IMG. Клари казва, че новият ръководител на компанията, милиардерът Тед Форстман, лично се е ангажирал да примами швейцареца обратно в редиците на клиентите.

• За да направи това, той поиска помощ от Моника Селеш. Тя се съгласи да организира среща - и го уреди чрез Мирка. В крайна сметка всичко мина добре, Форстман и Федерер се сближиха на основата на любов към Южна Африка.

• Освен това Селеш гарантира за агента си Тони Годсик. В резултат на това Федерер подписа договор, Годсик започна да представлява неговите интереси - и с течение на времето стана близък приятел и бизнес партньор.

• Госик активно се зае с работата. Например през 2008 г. Федерер подписа нов договор с Nike - което му донесе повече от 10 милиона годишно. По това време това се смяташе за рекорд за тенис.

• Друго важно постижение на Годсик и Федерер е сътрудничеството с американската компания Gillette - през 2007 г. той, заедно с Тайгър Уудс и Тиери Анри, става лице на марката.

• Договорът с Gillette се превърна в символ на пробива на Федерер на американския пазар. Клеъри твърди, че необходимостта да стане по-популярен в Съединените щати е залегнала в договорите с някои спонсори - и точно в този момент Федерер и Уудс, тогава един от най-популярните американски спортисти, започват публично приятелство. Приятелството, според запознати, било искрено – но и комерсиално изгодно. Например Gillette избра Федерер, наред с други неща, заради връзката с Уудс.

• И тогава проблемите на голфъра също помогнаха на Роджър - през 2009 г. изплува историята за неговите луди сексуални приключения и безкрайни изневери, репутацията му беше накърнена и марките започнаха да играят на сигурно, да търсят най-безопасните партньори. „В този момент Роджър мощно проби, защото няма по-безопасно място от него“, каза Айзенбъд.

• Като цяло до средата на 2010 г. Федерер вече беше сформирал портфолио от елитни спонсори и вече печелеше 43 милиона долара годишно. Три години по-късно тази цифра достига 71,5 милиона и продължава да расте. Например през последните години голям принос за това има фактът, че швейцарецът напусна Nike заради Uniqlo - за договор, който му носи 30 милиона годишно.

Практически Федерер не е играл през последните две години, но това изобщо не вреди на банковата му сметка. Напротив, сега е почти на върха на реализиране на търговския си потенциал.

Просто му отне известно време, за да се случи. /БГНЕС