Фирми-шапки отклонявали средствата при ремонт на пътища и язовири

Схема за източване на държавния бюджет чрез проекти за укрепване на свлачища и изграждане и ремонт на пътища разкриха на съвместен брифинг служебните министри на регионалното развитие и икономиката – арх. Виолета Комитова и Кирил Петков, предаде репортер на БГНЕС.

„Автомагистрали“ и Държавната консолидационна компания служат като шапки за манипулиране на обществени поръчки“, е мнението на двамата министри.

От изнесените данни стана ясно, че около 500 млн. лв. са били раздадени авансово за укрепване на общо 84 свлачища през последните 2 години, а от тях е завършено само 1 – това на пътя за Рилския манастир. Останалите са на проектна готовност, а някои все още нямат и разрешения за строеж. Проектите обаче са за две години, шансовете да се завършат докрай са минимални, смята министър Комитова.

При пътищата и магистралите ситуацията е същата, смята тя. Там са раздадени около 1,5 млрд. лв., чрез прескачане на обществени поръчки заради „инхаус“ възлагана, а пари са получавали фирми, които са нямали проектна готовност. Според арх. Комитова дори голяма част от цената на проектите са определяни „на око“ от фирмата-изпълнител.

„Трябва да върнем обществените поръчки, тук става въпрос за пари от бюджета. Това са парите на целия български народ“, заяви тя и даде пример с фирма, която е получила 100 млн. лв. авансово само за един ден, без да я назове поименно. „Къде е тук пазарната икономика?“, попита тя.

По темата с освободения от нея шеф на държавата фирма „Автомагистрали“, който все още не е напуснал поста си, тя коментира: „С господин Беличев си пишем писма и искаме да се разделим цивилизовано“.

По строежа на автомагистрала „Хемус“ също фирми са получили авансови плащания, за да доставят техника и материали за строителството, отново без обществени поръчки. Договорите са между „Автомагистрали“ и конкретните фирми, стана ясно още от думите на арх. Комитова.

От своя страна министърът на икономиката Кирил Петков коментира, че същият е проблемът и с ремонта на язовирите. За 416 язовира над 80% от работата по тях е извършена едва от 7 компании. От всички язовири на документи са завършени 10, но при проверка на 3 от тях се оказа, че стоят празни и не са пуснати в експлоатация.

„С тази концентрация на фирми имаме нулева конкуренция“, смята Кирил Петков. / БГНЕС