С българския еврокомисар разговаряме за ролята на образованието при зеления преход, къде е България в този процес и дали зелените цели не са твърди амбициозни за страните от ЕС.
Ролята на образованието при зеления преход е ключова. Няма как да предложим решения, свързани със зеления преход, ако няма хора, които имат необходимите умения и знания, за да направят така, че тези решения да са адекватни на нуждите на хората, да не оставят никого зад борда и да не позволяват да усещаш нещата, свързани със зеления преход, като тежест“, заяви Мария Габриел.
Тя посочи, че все по-често се говори за „зелени умения“. Тези умения означава да имаш чувствителност по темата за опазването на околната среда.
„Тук ключовата роля не е само на университета, но и на училището. Учителите са тези, които ще предадат уменията. Адресирахме тази тема по два начина на европейско ниво“, каза българският еврокомисар.
Първо, създадохме коалиция за образование за климата. В нея участват училища, университети, директори, студенти, учители, местни власти, които заедно работят по няколко теми. „Тази коалиция има за цел да направи решенията адаптирани към местните реалности, защото едно решение никога няма да бъде общовалидно за всички“, обясни Мария Габриел.
Второ, голямата инициатива за европейските учителски академии. „Днес повече от всякога имаме нужда държавите-членки да работят заедно, за да могат да предоставят достъп на учителите до нови програми, които да им позволят да обогатят своите знания, да имат достъп до педагогически материали, да имат достъп до други колеги, с които да осъвременят начина, по който се преподава, защото това ще запази мотивацията на младите хора по темата. И от друга страна, когато има повече ресурси, посветени на учителите, да видим как може да привлечем повече млади хора“, каза еврокомисарят.