Ген. Илиев: Доверието в армията нарасна с 2% за 3 месеца

Проучване на МО сочи, че само за 3 месеца одобрението за Българската армия е скочило с 2% - от 47 на 49. Това каза в интервю за БГНЕС заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Димитър Илиев.

Заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Димитър Илиев.

Некомплектът в момента във Въоръжените сили е около 20%. „Всъщност той се запази от това, което беше в предходната година, като за първи път тенденцията е за неговото овладяване. За първа година имаме по-висок брой постъпили в армията, отколкото е броят на напусналите. Може да се каже, че сме преодолели негативната тенденция за постоянно намаляване”, каза той. Генералът припомни, че за миналата година постъпилите в армията са със 156 повече, отколкото са напусналите.

Именно некомплектът дава основание в началото на февруари тази година Министерството на отбраната да стартира национална информационна кампания за популяризиране на военната професия. Тя е под надслов „Бъди войник“ и основната цел е да бъдат привлечени кандидати за военна служба като се запознаят предварително с условията за кандидатстване, социалния статут на военнослужещия, както и с възможностите за личностно и професионално развитие във Въоръжените сили на България.

„Не искаме да оставаме в позиция на пасивни наблюдатели на процеса. Искаме да сме проактивна страна и стартирахме тази кампания „Бъди войник”. Тя е организирана в 29 града в България, до сега преминахме в 8 града. Постоянно анализираме получените резултати. Желанието ни е да бъдем на пулса на обществото, на общественото мнение, на кандидатите, за да може да взимаме адекватни решения и в ход”, посочи той.

Три са целите на кампанията, отбеляза висшият военен. Първата и най-важна - да се наберат войници за кадровия състав в армията като ги запознават с възможностите за кариерно развитие, със социалния пакет, който предоставя армията. „Желанието ни е те да бъдат максимално добре информирани, да бъдат подготвени за това, което ги очаква”, каза генерал-лейтенант Илиев. Втората цел е да се постави армията във фокуса на общественото внимание и третата е патриотичното възпитание на младото поколение. „Считаме, че с приключването на кампанията тази година няма да приключат нашите усилия по набирането на войници. Това е една дългосрочна програма. Как ще я продължим догодина обаче ще преценим след като анализираме резултатите от нея”, посочи зам.-началникът на отбраната.

Според него почти всички модерни държави се сблъскват с такъв проблем, особено там, където има кадрова военна служба, тъй като наборната в повечето случаи е задължителна. „Всеки се справя по някакъв начин според разбиранията си, според традициите, ние не правим изключение и считаме, че за първи път сме предприели толкова всеобхватни мерки, отчитайки спецификата на нашето общество, традициите, народопсихологията и именно затова сме конструирали по този начин нашата кампания ”, посочи ген. Илиев.

По време на кампанията се прави статичен показ на военна техника, някъде има показ на динамични действия, има и информационна борса. „Третият етап е един вид подарък към обществеността във всеки град, тъй като основен изпълнител в концертите са военните оркестри и ансамбълът на Националната гвардейска част”, обясни висшият военен. Той отбеляза, че особено на статичния показ и на демонстрациите интерес проявяват предимно млади хора. „Аз имах възможността да посетя няколко града, където проведохме тези събития. Присъстваха ученици – 9,10, 11, 12 клас, което ни кара да мислим, че резултатът от нашата кампания няма да е видим само през тази година. Тази тенденция ще продължи през годините и искрено се надяваме да поддържаме този интерес на младите хора. На информационната борса също са предимно млади хора. Ние сме открили национален телефон, където могат допълнително да ни се обадят, централните военни окръжия също са отворени за информация. А на концертите – там идва, който желае от обществеността, но на почти всички места залите са пълни. Има не само млади хора, има и възрастни с внуците си, но да не забравяме, че втората наша цел е да поставим армията във фокуса на общественото внимание, така че това не е маловажно”, заяви той.

Що се отнася до конкретните резултати, той дава за пример конкурсът за Сухопътни войски от началото на тази година, на който за 185 длъжности кандидатствали 478 души, което е съотношение 2.5 за едно място. За сравнение миналата година за вакантните места в Сухопътните войски съотношението било 1:1, а предходните години дори и по-ниско. Наред с този конкурс, по думите на генерала, скоро е приключил срокът за подаване на документи за ВМС, където съотношението е 1:1. В момента има конкурс за Националната гвардейска част, за бригада „Специални сили”, за Стационарната комуникационна информационна система. „Ще има и други конкурси през годината. Това не е всичко”, каза генералът. Той припомни, че миналата година бяха отделени средства за набиране на около 1300 военнослужещи, като всяка следваща година от 2019г. до 2024г. са си поставили като цел да обявяват конкурси за още по 800 места годишно. „За това са заделени и финансови средства. Но ако има интерес, ние сме гъвкави и можем да проведем и повече конкурси от предвидените”, посочи висшият военен. В допълнение на това за популяризиране на военната служба текат и така наречените обучения по начална военна подготовка и специална военна подготовка за доброволци и на първия организиран курс за тази година в Центъра в Плевен се явили 23 доброволци за начална военна подготовка, от тях 17 са кандидатствали за кадрови войници.

„Кампанията „Бъди войник“ тръгна със средства, отделени от средствата на видовете въоръжени сили. Ние нямаме готовност да кажем точно колко ще струва. Към края на годината ще направим такъв разчет, ще го публикуваме, за да знаят хората”, обеща той.

Генералът посочи, че в събитията от кампанията участват редица структури от МО и от БА. „Около 200 човека са заети в едно събитие”, посочи зам.-началникът на отбраната. Той каза, че ще отчетат кампанията за успешна, ако наберат повече кандидати за кадрова военна служба и ако се повиши одобрението на обществото към БА. Тук той каза, че проучване на МО посочва, че само за 3 месеца одобрението се е повишило с 2%. „Разбира се не е много, но това са само три месеца и ако се повиши одобрението в българското общество към това, което прави армията, за нас това ще бъде изключителен успех, тъй като той е зареден с допълнителен заряд. Колкото по-високо е одобрението в обществото към това, което прави армията, ще имаме и повече кандидати. Разбира се, можем да работим по-тясно с Министерството на образованието по редица въпроси, свързани с повишаване на часовете за военно обучение в училищата, както и да говорим повече за такива морални ценности като дълг, чест, патриотизъм, саможертва, служба в интерес на обществото, това са непреходни морални ценности”, каза той. /БГНЕС