Георги Георгиев: 2022 г. - успешна за градския транспорт и социалните инициативи, продължава борбата за пътната безопасност

„Изминалата година бе много натоварена както за нас, така и за гражданите на София. Преди всичко фактът, че заработи електронната система за градски транспорт в София, че изградихме изцяло видеонаблюдение, ние успяхме да реализираме една дигитална революция, така че 5 млн. пътувания в градския транспорт да могат да бъдат плащани с банкова карта“. Това заяви в интервю за БГНЕС Георги Георгиев, председателят на Столичния общински съвет.

„Преди година в съвета имаше притеснения как ще се отрази тази дигитална трансформация, но ние успяхме да се справим и XXI век навлезе успешно в нашия градски транспорт“, заяви още той. „Подредбата на града и въвеждането на по-строги правила с преместваемите обекти, висящите кабели и жици трябва да останат в историята и това ще стане много по-видимо от пролетта на 2023 г. Дотук сме премахнали над 300 незаконни обекта, сред тях ресторантът Веселото село. Вие видяхте как след много битки заедно с екипа на главния архитект на кмета, с подкрепата на СОС в тези реформи успяваме да създаваме нов порядък в града, това, от което хората имат нужда, за да може градската страна да бъде защитена“. Председателят на Столичния общински съвет уточни и че социалните програми са най-големите му лични успехи. „Вчера отчетохме голяма конференция, на която вместо общински съветници, присъстваха деца и младежи със синдром на Даун, заедно с техните родители и ръководители. Успяхме да създадем една технология от ново поколение за интеграция на тези млади хора. Преди близо година бях поканен в един център в квартал Орландовци, където имах среща с майките на деца със специални потребности, след което ги поканих на среща в Столична община, поставихме си цели, които вече до голяма степен са изпълнени. Отворихме общинските спортни обекти в София, които са общински, да бъдат напълно безплатно достъпни за деца със специални потребности, както и на тяхно разположение да бъде треньор, който да им помага с упражненията“, обясни още Георгиев. „Организирахме и кариерни курсове за тези младежи, които след завършване на училищата се затварят вкъщи- това са едни сериозни проблеми, затова вече има два такива курса, които обучават младежите в различни умения, които са необходими за започване на работа. Програмата работи, все повече български компании се обръщат към нас за подкрепа, вече има няколко обучени младежи, които работят в своята специалност. Това означава, че институциите работят и умеят да покажат, че всяко дете е наравно с всички останали. Усмивките на децата, обратната връзка на родителите, които знаят, че общината е зад тях, показва, че сме на прав път. Тези техни проблеми са и наши, ние също както развитите държави трябва да приемаме различните, да им даваме възможност за пълноценна интеграция“, подчерта още Георги Георгиев.

В София живеят около 2 млн. граждани, а броят на автомобилите надхвърля 1 млн., тоест предизвикателството с паркоместата е голямо. Именно поради този проблем БГНЕС попита председателя на общинския съвет какви мерки се предвиждат за 2023г., за да се реши този проблем. „Следващата година ще започнем строителството на пазар Ситняково и ще отворим там още един паркинг. През януари започва и доклад за паркинг в район Младост, който ще предложим да бъде изграден с инвестиции от частна компания, така че да имаме още едно такова съоръжение. Най-бързото решение за там наред с новите програми са т.нар. кални точки или бившите междублокови пространства зелени площи, където хората паркират своите автомобили. Всяка година увеличаваме средствата за това районните кметове да могат да ремонтират, така че да превърнат тези пространства в малки квартални паркинги точно до дома. По този начин постигаме няколко ефекта: сваляме автомобилите от тротоарите и ги вадим от градинките. Градинките се запазват, а една част се обособява за паркинг. По този начин градът се подрежда, пък и въздухът става по-чист. Когато един автомобил е паркиран в калта този прахоляк го вдишваме после ние. Целта е чрез такива мерки да увеличаваме още повече потенциала на екологичните мерки, за да можем да се борим за по-чистия въздух“, обясни още той. „Наред с това, тъй като не получихме подкрепа, не успяхме да приемем решение, с което от декември до януари месец да се позволи на замърсяващите автомобили да се движат само до т.нар. широк център. Това са 40 000 автомобила, които доказано замърсяват, защото при технически преглед имат най-ниската екологична категория. Това са битки буквално за живота на софиянци, опитваме се да вкараме тези промени, осъществявахме разговори с всички парламентарни групи, като получихме подкрепа от ДБ. За осъществяване на тази идея обаче продължаваме битката занапред“, уточни още Георгиев.

Той сподели, че друга цел през последната година е била пътната безопасност, с която за съжаление общината има твърде малко общо. „Ефективността на контрола по пътищата, глобяването, навременното озаптяване на всички, които не зачитат правилата и шофират със 100 км над ограниченията е работа на пътна полиция. Ние приехме обаче над 20 мерки, които имат за задача да подобрят и да направят по-безопасна инфраструктурата. Предвиждаме нов вид ограничители, гумени полусфери, които поставяме преди пешеходни пътеки, които сме виждали във всяка една бензиностанция в отбивката. Всъщност такива тип елементи се поставят из цяла София. Целта в Общинския съвет е да задаваме посоката, да има цялостна политика- от една страна инфраструктура, от друга изграждането на пешеходни острови, каквито има вече два на бул. Черни връх, чрез тях буквално даваме заслон на пешеходците, на които те могат да изчакат ако някой кара с бясна скорост“. Това автоматично води до стесняване на пътното платно и оттам намаляваме възможността за гонки“, отбеляза още той, след което обясни, че най-голямата битка, която тепърва трябва да бъде водена с НС е чрез камерите на общината, които са 600, да се глобяват нарушителите за превишена скорост, за преминаване на червен светофар, за шофиране в бус лентата. „Това не е с цел дребнавост от страна на общината или Пътна полиция, най-големият проблем е с 30-ина шофьори, които през нощта нарушават всички правила. Статистиката за съжаление показва негативна тенденция, никой не си е научил урока от случая със Семерджиев, който уби две момичета. На същия булевард през месец септември 100 души са минали с над 100 км/час при ограничение 50 км/час. По-лошото- над 10 са карали със скоростта, с която Георги Семерджиев уби двете момичета. Тези хора трябва да бъдат наказани, защото огромното мнозинство софиянци са под терор заради определена група хора – джигити. Това е голямата битка, която водим“, отбеляза още Георгиев и допълни, че Столична община цели и да обучи по най-добрия начин най-новите поколения шофьори. „Всеки с до 10-години опит може да се запише на съботно-неделни курсове, които траят четири часа и са с цел пътна безопасност. Обособихме една част от паркинга на градския транспорт с конуси, където специалисти обясняват как да се реагира, когато даден шофьор изскочи с колата си пред нас внезапно, когато има аквапланинг или друг тип препятствия. Факт е, че до края на януари всички часове са запазени, което ни радва, защото това показва, че идеята работи. Става въпрос за спасяването на софиянци и борбата с един кръг от хора, неподчиняващи се на правилата, за да може да живеем в една по-добра среда“, допълни още председателят на Столичния общински съвет, Георги Георгиев. /БГНЕС