Германският бизнес: ЕС е подценен

Германският бизнес възнамерява да разгърне активна проевропейска разяснителна кампания в навечерието на изборите за Европейски парламент, които ще се състоят на 23-26 май, а след това да я превърнат в дългосрочен проект.

Германските бизнесмени смятат, че техните британски колеги не са действали достатъчно решително и не са обяснили на жителите на Острова предимствата от членството на тяхната страната в ЕС. Това на свой ред е спомогнало да се гласува на референдума в полза на Брекзит. Две трети от бизнеса смятат ЕС за подценен „От това трябва да се направят правилните изводи“, се подчертава в плана за действие от 12 точки, който е разработен от Федералното обединение на търговско-промишлените палати на Германия (DIHK). „Националистическите тенденции, които все по-често избухват в страните-членки на ЕС, усложняват трансграничния бизнес и поставят под съмнение основополагащите принципи на вътрешния пазар“, се казва в документа. Самият германски бизнес високо цени предимствата на вътрешния пазар на Евросъюза, с други думи – членството на своята страна в ЕС. Това показват публикуваните в началото на април резултати от онлайн проучване, проведено от DIHK сред собствениците и мениджърите на 1800 големи, средни и малки фирми, представляващи всички ключови сектори на германската икономика. „Евросъюзът е по-добър, отколкото мислим“. С това твърдение са съгласни две трети /67%/ от анкетираните бизнесмени. Едва 9% са заявили, че това не е така, останалите са заели неутрална позиция. Главните предимства на ЕС: политическата стабилност и еврото Германските делови кръгове виждат най-голяма полза от европейската интеграция за своите компании в политическата стабилност на континента. На този аспект акцентират 82% от запитаните. Много показателно е, че през 2006 г. при подобно проучване същото е посочено от 53%. Следователно, германските бизнесмени за изминалите малко повече от 10 доста бурни в политически план години са започнали да ценят много повече ролята на ЕС в укрепването на демократичните и правови институции в Европа. От тук, съответно, и нарасналата готовност на бизнеса да се включи в проевропейската предизборна кампания в ситуация, когато тази политическа стабилност се е оказала заплашена. А тя е заплашена от настойчивите опити на евроскептиците и другите антиевропейски сили да прокарат своите кандидати в Европарламента. Като второ главно предимство на ЕС почти три четвърти от германските бизнесмени са посочили еврото, по-точно казано, „отсъствието на валутни рискове“ благодарение на прехода към обща парична единици. Доста показателно е, че през 2006 г., когато след въвеждането й в обръщение не бяха минали и 5 години, възможността да се прави бизнес без да се страхуваме от валутните колебания беше оценена високо от 59%. Така че за изминалите години, въпреки продължителната и тежка дългова криза в еврозоната, значението на еврото в очите на бизнеса значително е нараснало. Брюксел е много важен за търговската политика В първата петица на предимствата от членството в Евросъюза също така са влезли свободният достъп до европейския пазар /69%/, единните норми и стандарти /67%/ е единната търговска политика /57%/. Последното е особено важно за компаниите, които правят бизнес извън ЕС. Има се предвид сключването на търговски споразумения с трети страни и създаването на зони за свободна търговия /най-пресният пример е договорът с Япония/, отстояването на интересите на европейския бизнес в СТО или в двустранните отношения /съвсем неотдавна Брюксел задължи Китай да разшири правата на европейските компании в КНР и да ограничи субсидиите за китайските компании/. Само 38% от запитаните германски бизнесмени са посочили като много важно предимство на ЕС възможността да получават финансова подкрепа от бюджета на ЕС. Приоритети за бъдещето: валутният съюз, кадрите и свободната търговия На въпроса, на кои теми трябва да се фокусира в бъдеще следващият Европейски парламент и Европейска комисия, участниците в анкетата на DIHK са поставили на първо място „укрепването на способността на валутния съюз да се противопоставя на кризите“ /62%/, като тази точка е посочена като приоритетна от 82% от компаниите във финансовия сектор. Вторият приоритет за всички анкетирани /55%/ е подкрепата от страна на ЕС в областта на професионалното и техническо образование, което отразява нарастващата тревога заради дефицита на квалифицирани кадри, която изпитват германските делови кръгове. Най-голямо значение тази тема има за германските фирми в областта на услугите. Непосредствено след тази точка 54% са посочили укрепването на многостранните правила за световната търговия и вземане на мерки срещу протекционизма. Това направление е особено важно за представителите на обработващата индустрия. С други думи, германският бизнес очаква от Брюксел ефективна защита, например, от американските наказателни мита. Сред останалите приоритети са унифицирането на данъчните ставки, по-последователно взимане под внимание на интересите на малките и средни фирми при въвеждането на нови правила за регулиране на бизнеса, провеждане на екологична политика, която да не е за сметка на конкурентоспособността на фирмите, по-нататъшно намаляване на бариерите за стоковите потоци и услуги. „Германските компании прекрасно разбират, какво означава за тях ЕС: той е гарант за общия вътрешен пазари и надежден пристан във времената на глобална турбуленция“, обобщи ръководителят на DIHK Ерик Швайцер. Той призна, че е удивен от високата принципна подкрепа за ЕС сред германските бизнесмени, при това дори при тези от тях, които не работят извън пределите на Германия. /БГНЕС ------ Андрей Гурков, „Дойче Веле“.

Категории: