Google на Alphabet Inc ще започне да плаща на АФП за нейното новинарско съдържание като част от широко петгодишно партньорство, обявено днес, което бележи една от най-големите лицензионни сделки, сключени от технологичен гигант съгласно новия френски закон.
Новинарските организации, които губят приходи от реклами в полза на онлайн монополисти като Google и Facebook, от години се оплакват, че технологичните компании използват информации в резултатите от търсенето или в други функции без заплащане.
Новите закони във Франция и Австралия, подкрепени от медийно лобиране и обществен натиск, дадоха на издателите по-голямо влияние, което доведе до множество лицензионни сделки по света на обща стойност милиарди долари.
Споразумението с АФП е следствие от приемането във Франция на закон за авторското право, който създава "съседни права", изисквайки от големите технологични компании да започнат преговори с издателите на новини, които искат лицензионно плащане.
Google отказа да разкрие финансовите условия на сделката, но потвърди, че тя ще продължи пет години. В съвместно съобщение за пресата компаниите заявиха, че ще си сътрудничат и по проекти, като например проверка на факти.
По-рано тази година Google се съгласи да плати 76 млн. долара в продължение на три години на група от 121 френски издатели на новини, без АФП, съобщи Ройтерс. Но сделката беше спряна в очакване на резултата от антитръстова процедура, в която френският регулатор по конкуренцията обвини Google, че не е водил добросъвестни преговори.
Себастиан Мисоф, управляващ директор на Google Франция, заяви, че сделката с АФП показва "желанието на технологичната компания да намери общ език с издателите на новини".
Сделката не включва АФП в News Showcase - функция, която Google стартира миналата година и която популяризира съдържание от над 1000 издатели, съгласили се да лицензират съдържание срещу заплащане.
Ройтерс подписа споразумение за News Showcase с Google през януари, а собственикът на Wall Street Journal News Corp сключи подобна сделка месец по-късно.
Миналия месец Facebook подписа споразумение за съседни права с френски алианс, включващ десетки издатели като Le Figaro. /БГНЕС