Хоум-офисът и загубите за икономиката

Ако служителите в компаниите продължат да работят дистанционно и след края на пандемията, цели отрасли на промишлеността може да фалират, твърди експерт по кредитно застраховане.

Заради пандемията от коронавирус много фирми в Германия изпратиха своите служители да работят от къщи и не съжаляват за това, пише „Дойче веле“.

Голяма част от тях възнамеряват да продължат да използват предимствата на дистанционната работа и след кризата, коментира Даниел Ердзик – експерт в областта на цифровата икономика в Центъра за европейски икономически изследвания.

Колкото повече служители работят от къщи, толкова по-малко хора идват всеки ден в центъра на града. Според анализа на Михаел Каренберг – ръководител на регионалния отдел на компания „Altradius“, занимаваща се с кредитно застраховане, тази тенденция може да има дългосрочни икономически последици. Една от тях е ръстът на фалитите.

За самите предприятия намаляването на ефективността на производството заради преминаването на дистанционна работа се среща в единични случаи. В мобилна среда, обаче, бизнесът се променя по географски признак. Това създава проблеми при отрасли, чийто оборот е пряко зависим от големия брой хора, които идват всеки ден в града на работа.

В момента много компании си задават въпроса дали има смисъл да осигурят физически работно място за всеки служител и, съответно, да изразходват средства за наемане на офиси. За големите предприятия това са разходи, достигащи до няколко милиона евро, се казва в изследването на „Altradius“.

Ако тенденцията за дистанционна работа се запази, много фирми през следващите години може да не удължат договорите си за наем. Това, от своя страна, заплашва да доведе до съществено съкращаване на доходите на фондовете за недвижими имоти, ако не намерят друг начин да използват пустеещите помещения.

Подобно развитие на ситуацията ще „удари“ не само частните, но и институционалните инвеститори, които няма да получат печалба за своите капиталовложения. Става въпрос за банки, пенсионни фондове, акционери и инвестиционни компании, дружества за социално и медицинско застраховане, фирми, които се занимават с управление на имоти, църкви, както и различни фондации и сдружения. Всички те са заплашени от големи финансови загуби.

Пустеещите офиси означават и празни столови в предприятията. Същото се отнася за градските ресторантчета и кафенета, в които служителите отиват да хапнат по време на обедната почивка.

Неясно остава и финансовото бъдеще на предприятията, свързани с хартиената промишленост, смятат авторите на анализа. Преминаването на дистанционна работа ускори цифровизацията на процесите в офиса. Това, на свой ред, доведе до намаляване необходимостта от използването на хартия за принтер, например. По този начин се засили натискът върху отрасъла, който и без друго преди година изпитваше големи затруднения.

Друга последица от работата от дома по време на пандемия е намалелият брой на бизнес вечерите и на командировките. В днешно време деловите преговори все по-често се провеждат чрез видеовръзка или по телефонно и все по-рядко на живо. Ако тази тенденция се запази, ресторантите и хотелите, които обслужват командировани лица, ще бъдат на загуба.

Ще намалее рязко необходимостта от делово облекло – костюми, вратовръзки, блузи, строги обувки и т.н., което ще засегне производителите, специализирани в деловата мода. По данни на „Altradius“, в Германия именно текстилните предприятия са най-силно застрашени от фалит.

Ако хората спрат да пътуват до работните си места, ще се намали и автомобилният пробег. Съответно, хората ще се нуждаят все по-малко от нови коли и ще ползват старите.

Това ще се отрази негативно върху производителите на автомобили, които през последните две години работят в условия на повишен риск от фалит на доставчиците на компоненти и резервни части. Перспективата за автосервизите и бензиностанциите при такава ситуация не изглежда по-добра.

След края на пандемията сред загубилите ще са и собствениците на магазини по пешеходните зони и в централните части на градовете. На първо място ще пострадат търговците, които нямат собствени онлайн магазини – именно те в момента понасят в момента най-силно последиците от карантинните мерки.

Разбира се, в цялата тази ситуация има и печеливши. На първо място, според анализа, това са предприятията от IT и комуникационния сектор, които спечелиха от продажбата на лаптопи, смартфони, телефони, програмно оборудване и електронни носители на данни.

Допълнителни печалби може да реализират и фирмите, които предлагат стоки и услуги за дома – производители и търговци на мебели за преустройство на работното място в хоум-офис. /БГНЕС