Пустеещите офиси означават и празни столови в предприятията. Същото се отнася за градските ресторантчета и кафенета, в които служителите отиват да хапнат по време на обедната почивка.
Неясно остава и финансовото бъдеще на предприятията, свързани с хартиената промишленост, смятат авторите на анализа. Преминаването на дистанционна работа ускори цифровизацията на процесите в офиса. Това, на свой ред, доведе до намаляване необходимостта от използването на хартия за принтер, например. По този начин се засили натискът върху отрасъла, който и без друго преди година изпитваше големи затруднения.
Друга последица от работата от дома по време на пандемия е намалелият брой на бизнес вечерите и на командировките. В днешно време деловите преговори все по-често се провеждат чрез видеовръзка или по телефонно и все по-рядко на живо. Ако тази тенденция се запази, ресторантите и хотелите, които обслужват командировани лица, ще бъдат на загуба.
Ще намалее рязко необходимостта от делово облекло – костюми, вратовръзки, блузи, строги обувки и т.н., което ще засегне производителите, специализирани в деловата мода. По данни на „Altradius“, в Германия именно текстилните предприятия са най-силно застрашени от фалит.
Ако хората спрат да пътуват до работните си места, ще се намали и автомобилният пробег. Съответно, хората ще се нуждаят все по-малко от нови коли и ще ползват старите.
Това ще се отрази негативно върху производителите на автомобили, които през последните две години работят в условия на повишен риск от фалит на доставчиците на компоненти и резервни части. Перспективата за автосервизите и бензиностанциите при такава ситуация не изглежда по-добра.
След края на пандемията сред загубилите ще са и собствениците на магазини по пешеходните зони и в централните части на градовете. На първо място ще пострадат търговците, които нямат собствени онлайн магазини – именно те в момента понасят в момента най-силно последиците от карантинните мерки.
Разбира се, в цялата тази ситуация има и печеливши. На първо място, според анализа, това са предприятията от IT и комуникационния сектор, които спечелиха от продажбата на лаптопи, смартфони, телефони, програмно оборудване и електронни носители на данни.
Допълнителни печалби може да реализират и фирмите, които предлагат стоки и услуги за дома – производители и търговци на мебели за преустройство на работното място в хоум-офис. /БГНЕС