Христо Христов: България е морга за стари коли и отпадъци, сами го допуснахме 

„Това е на базата на първоначалните регистрации в КАТ, защото няма друг механизъм, по който да се следи колко точно е броят на автомобилите, които се движат в страната ни. В сравнение с 2018 г. през 2019 г. са купени с около 10 000 по-малко автомобила, но тази разлика е пренебрежителна. За сравнение ще кажа, че делът на купените чисто нови автомобили варира между 30 000 и 40 000 на година“, посочва Христов.

Попитан дали проблемът с чистотата на въздуха се дължи на дизеловите автомобили, които се спират по света и се движат у нас, председателят на вносителите на автомобилите е категоричен, че има два вида автомобили – цапащи и такива, които не замърсяват. Той коментира и инициативата на бившия вече екоминистър Нено Димов, който предлагаше да се забрани вноса на дизели в България.

„Радвам се, че Димов вече не е министър, защото по отношение на екологията и на мръсния въздух той не успя нищо да направи. Мерките, които той предложи са абсолютно неадекватни. Той предлагаше неща, които нямаха логика и не бяха възможни за изпълнение. На фона на мръсния въздух той успя да прокара една наредба за увеличаване обхвата на екотаксите, с които обхвана микробусите и камиони над 3,5 т. Един ден ще се види, че тези такси не отиват за екология, а в частни фирми. В момента се води дело заради това и ако не бъде спечелено ще сезираме Европейския съд“, заявява Христов.

Според него тези автомобили се забраняват в чужбина, защото там има развито общество, което мисли за своето здраве, докато българите никога не го поставят на първо място. Той се възмути и от факта, че за нашенци проблем няма докато той не го засегне лично. Той е убеден, че именно на това се е дължала и истерията покрай вдигането на данъка на цапащите автомобили, което според него е нещо нормално и е практика във всички европейски страни.

„Да, България е морга, не само за стари автомобили, а е морга и за всякакви видове отпадъци и това е така, защото ние го допускаме. България е автоморга, защото държавата го позволява, вратата е широко отворена, всички сме недоволни от старите автомобили и тези, които замърсяват. Никой обаче няма смелостта да ги ограничи или спре. Затова ние ще продължаваме да ползваме стари и цапащи автомобили“, коментира той.

Христов посочва, че проблемът не е в автомобилите, които идват от чужбина, защото те са на максимум 12-15 г. и с екологичен стандарт Евро 4.

„Над 60% от автомобилите, които се движат по пътищата цапат и са над 15-20 г. Именно тях трябва да спрем от движение“, твърди той.

„Първоначалният преглед, извършван в „Пътна полиция“ е пълно недоразумение. Там нищо не се прави. Те нямат възможност да го правят, затова той трябва да премине към ИА „Автомобилна администрация“. Никой не казва, че от миналата година сме с предупреждение за наказателна процедура, защото по силата на Директива 2014/45/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година България е длъжна да направи минимален обхват на периодичния технически преглед. До днес нищо не е направено в тази връзка, а срокът изтече на 20 май 2018 г.“, припомни той и добавя, че на същите правила, посочени в Директивата трябва да отговарят и пунктовете за извършване на годишен технически преглед, където и в момента не се измерва правилно нивата на вредните емисии, които излъчват автомобилите, а всичко е фиктивно.

Председателят на асоциацията на вносителите на автомобили е категоричен и по отношение на това, че освен ограничения, държавата трябва да създаде и различни видове стимули като един от тях трябва да бъде в посока на закупуване на по-нов автомобил.

Попитан колко струва закупуването на автомобил отвън, Христов отговаря, че българинът масово купува автомобил между 3000 и 10 000 лв. и предимно залага на немските марки, като в последните години като надеждни возила се налагат и южнокорейските автомобили.

По отношение на електромобилите, той твърди, че те още не са пазар и не се наблюдава засилено търсене на закупуването им от Западна Европа.

„Регистрираният брой на електрически автомобили у нас е малко над 1000 бр. Повече от 50% от тях са служебни. Няма голямо предлагане на употребявани, но има закупуване на единични бройки. Това още не е пазар“, пояснява той и добавя, че освобождаването от един данък, който е в рамките на 50-100 лв. не е достатъчен. Според него държавата трябва рязко и сега да се намеси, за да изпревари кризата с въздуха, която предстои. /БГНЕС

Категории:

Тагове: