„Това е на базата на първоначалните регистрации в КАТ, защото няма друг механизъм, по който да се следи колко точно е броят на автомобилите, които се движат в страната ни. В сравнение с 2018 г. през 2019 г. са купени с около 10 000 по-малко автомобила, но тази разлика е пренебрежителна. За сравнение ще кажа, че делът на купените чисто нови автомобили варира между 30 000 и 40 000 на година“, посочва Христов.
Попитан дали проблемът с чистотата на въздуха се дължи на дизеловите автомобили, които се спират по света и се движат у нас, председателят на вносителите на автомобилите е категоричен, че има два вида автомобили – цапащи и такива, които не замърсяват. Той коментира и инициативата на бившия вече екоминистър Нено Димов, който предлагаше да се забрани вноса на дизели в България.
„Радвам се, че Димов вече не е министър, защото по отношение на екологията и на мръсния въздух той не успя нищо да направи. Мерките, които той предложи са абсолютно неадекватни. Той предлагаше неща, които нямаха логика и не бяха възможни за изпълнение. На фона на мръсния въздух той успя да прокара една наредба за увеличаване обхвата на екотаксите, с които обхвана микробусите и камиони над 3,5 т. Един ден ще се види, че тези такси не отиват за екология, а в частни фирми. В момента се води дело заради това и ако не бъде спечелено ще сезираме Европейския съд“, заявява Христов.
Според него тези автомобили се забраняват в чужбина, защото там има развито общество, което мисли за своето здраве, докато българите никога не го поставят на първо място. Той се възмути и от факта, че за нашенци проблем няма докато той не го засегне лично. Той е убеден, че именно на това се е дължала и истерията покрай вдигането на данъка на цапащите автомобили, което според него е нещо нормално и е практика във всички европейски страни.
„Да, България е морга, не само за стари автомобили, а е морга и за всякакви видове отпадъци и това е така, защото ние го допускаме. България е автоморга, защото държавата го позволява, вратата е широко отворена, всички сме недоволни от старите автомобили и тези, които замърсяват. Никой обаче няма смелостта да ги ограничи или спре. Затова ние ще продължаваме да ползваме стари и цапащи автомобили“, коментира той.
Христов посочва, че проблемът не е в автомобилите, които идват от чужбина, защото те са на максимум 12-15 г. и с екологичен стандарт Евро 4.
„Над 60% от автомобилите, които се движат по пътищата цапат и са над 15-20 г. Именно тях трябва да спрем от движение“, твърди той.