Иран разделен по въпроса за края на нравствената полиция

Иранците в Ирак изразиха скептицизъм по повод съобщенията от днес, че Техеран е премахнал страховитата си нравствена полиция - сила, която се свързва неразривно с месеците на протести в ислямската република.

В средата на септември иранската нравствена полиция арестува младата иранска кюрдка Махса Амини за предполагаемо нарушение на строгия кодекс за обличане на жените в страната, която впоследствие почина в ареста и предизвика продължаващи протести. Късно в събота главният прокурор на Иран заяви, че тази служба е "премахната".

Иранците в Ирак изразиха скептицизъм по повод съобщенията от днес, че Техеран е премахнал страховитата си нравствена полиция - сила, която се свързва неразривно с месеците на протести в ислямската република.

В средата на септември иранската нравствена полиция арестува младата иранска кюрдка Махса Амини за предполагаемо нарушение на строгия кодекс за обличане на жените в страната, която впоследствие почина в ареста и предизвика продължаващи протести.

Късно в събота главният прокурор на Иран заяви, че тази служба е "премахната".

Този ход обаче не беше посрещнат с внимание в Иракски Кюрдистан, където иранските опозиционни групи напоследък са обект на трансгранични ракетни удари и удари с безпилотни самолети от страна на режима.

"Лозунгът на протестиращите не е, че моралната полиция трябва да бъде разпусната", казва Нахмил Абди, който работи в магазин за дамски обувки.

"Да, едно от исканията е да се сложи край на задължителното носене на забрадка", добави тя. "Но истинското искане е премахването на режима".

Сома Хакимзада, 32-годишна журналистка, родена в Иракски Кюрдистан от родители, които са избягали от Иран, също гледа мрачно на този ход.

"Не мисля, че жените оценяват това иранско изявление", каза тя и добави, че се надява то да не отслаби пламенността на протестите в ислямската република.

На други места в Ирак мненията бяха смесени.

"Ако искаме да имаме морална полиция, това трябва да става с меки мерки", моли се Уахид Сараби, който говори в иракския свещен град Наджаф, но е от западния ирански град Хамедан.

Юнис Радуи, 36-годишен иранец, родом от Машхад, изрази мнение, че законите в Иран "налагат уважение към хиджаба - и следователно за всички граждани.БГНЕС, АФП

Техеран / Иран