„Ако системата ни беше подготвена нямаше да имаме такива катаклизми. Ако отидете в малък град, където учат по-малко деца, които могат да бъдат разреждани и да учат в една смяна, там няма да видите промяна. Голямата промяна е в големите градове“, убеден е той.
Игов казва, че преди 10 години, когато бил съветник на зам.-министъра по образование, сега кмет на столицата, Йорданка Фандъкова, искали да се направи реформа в системата и да има малки училища от по 300-400 деца, които да учат задължително на една смяна, какъвто е нормалният начин на образование.
„Сега щяхме да можем по-адекватно да вкараме децата в някакъв извънреден режим. Сега това е невъзможно. Преди всички си затваряха очите и казваха, че колкото повече деца има на едно място, толкова по-лесно се управлявали, което са глупости. Това увеличава насилието и всичко останало, а сега се видя, че увеличава и страха за живота на децата и най-вече на учителите”, коментира психологът.
Според него не става дума за нова реалност, а за реалност в условията на социална криза.
„Като социална криза, тя минава през различни фази както при възрастните, така и при децата. Ако говорим за втора вълна, ние говорим и за втори етап на тази криза. Децата по-лесно възприемат промените в събитията в околния свят, по-адаптивни са, по-бързо може да се включат, ако им бъдат обяснена, в изпълнението на правилата и спазване на нормите. Проблемът в образователната система не е в децата, той е по-скоро във възрастните, които по-трудно приемаме промените, да не говорим, че не бяхме подготвени за тях“, смята той и добавя, че училищната система по света е така организирана, че в момента може да се провежда реално обучение на децата, като те биват разделени в две групи, на две смени, в разредени класове, които наброяват по десетина деца.
„Това е вариант, при който нито учителите, нито децата, нито родителите са изложени по някакъв начин на опасност. При нас е точно обратното. При нас голяма част от училищата, близо 50%, в големите градове са наблъскани с много повече деца отколкото могат да поемат, вътре са набутани шест възрастови групи от подготвителния клас до 12“, посочва Игов.