Иван Сариев: „Черната вдовица“ - един разочароващ екшън

„Киновселената на Марвел“ (MCU) е най-успешният филмов франчайз в историята на киното, като поредицата от 24 филма печели почти 23 милиарда долара приходи от боксофиса. Наташа Романов (Скарлет Йохансон), по-известна със своето алтер его Черната вдовица, е сред най-популярните герои в него. За първи път представена в „Железният човек 2“ (2010), Черната вдовица участва в главна или второстепенна роля в общо 8 от филмите на MCU. И сега, 11 години след дебюта ѝ, най-накрая получаваме първия и най-вероятно единствен самостоятелен филм „Черната вдовица“ (2021).

Персонажът на Наташа Романов е от съществено значение за основната сюжетна линия на MCU. Като един от основателите на “Отмъстителите”, екип от супергерои, защитаващи Земята от извънземни заплахи, Наташа изиграва ключова роля по време на кулминацията в Сагата за безкрайността в „Отмъстителите: Краят“ (2019). Тя е главният женски герой на франчайза, като се превръща в любима за феновете. Въпреки това в образа ѝ на жена супергерой липсва развитие и дълбочина. Натрапва се впечатлението, че персонажът ѝ е въведен, за да запълни женската квота в екипа на “ Отмъстителите”. Нейната роля в „Отмъстителите: Ерата на Ултрон“ (2015) се свежда до романтичен сюжет, който не получава по-нататъшно развитие. Затова излизането на екран на самостоятелен филм за Черната вдовица е важно събитие не само за самата героиня, но и за цялостното изобразяване на жените супергерои. Въпреки това моето собствено мнение е, че филмът не оправдава очакванията и не допринася за развитието на Наташа Романов като личност и герой сама по себе си.

Филмът започва с пролог, който разказва за живота на Наташа в Америка със сестра ѝ Йелена (Флорънс Пю) и техните настойници, руските шпиони Алексей (Дейвид Харбър) и Мелина (Рейчъл Вайс). След кражбата на секретна информация от американското правителство те бягат в Куба и осъществяват контакт със своя командир, генерал Дрейков. Генерал Дрейков отвежда Наташа и Йелена, за да бъдат отгледани в програмата „Червената стая“ като шпиони убийци. Ние вече знаем от другите филми, че Наташа ще избяга от програмата и ще се присъедини към американската шпионска агенция Щ.И.Т. по време на операция „Будапеща“.

Историята в „Черната вдовица“ ни отнася 20 години по-късно, след събитията във филма „Първият отмъстител: Войната на героите“ (2016), когато Отмъстителите са се разпаднали на две враждуващи групи, а Наташа е отново принудена да се крие от американското правителство. Тя бяга в Норвегия, където е нападната от агента на “Червената стая” Таскмастър. От последвалите събития Наташа научава, че трябва да отиде в Будапеща, за да разбере причината за това нападение. Там тя среща сестра си, Йелена, която междувременно успява да избяга от руската шпионска агенция. Те решават да обединят усилията си и да разберат къде се намира Червената стая, за да спрат генерал Дрейков и неговите амбиции. Това пътуване ще ги събере отново с техните родители, което ще накара Наташа и Йелена да се изправят срещу своето минало.

„Черната вдовица“ се стреми да е нещо повече от шпионски трилър, като засяга теми, сред които тези за собствената идентичност, принадлежност и пътя, който човек трябва да извърви, за да открие истинското си семейство. По време на това пътуване се запознаваме със сестрата на Наташа, Йелена Белова, която поради събитията в „Отмъстителите: Краят“ е натоварена с бремето да поеме мантията на Черната вдовица в бъдещите филми от MCU. Това поставя допълнителен товар върху вече, така или иначе, натоварения с очаквания филм по отношение изграждането на още един силен женски персонаж.

За щастие, героят на Йелена Белова е изобразен правдоподобно и щателно, което си личи най-много в сцените с Наташа, които са сред най-добрите в целия филм. Усеща се химията между Йохансон и Пю. Диалогът, който те водят, е този на две заяждащи се сестри. Героинята на Пю дори се подиграва на Наташа за странната поза, която тя заема след всеки скок. Но също така сестрите се търсят една друга за подкрепа. Затова очаквам с нетърпение как Йелена ще се превъплъти в образа на Черната вдовица и дали ще успее да бъде достоен заместник на сестра си.

Ако сценарият помага на връзката между сестрите да изглежда автентична, то не може да се каже същото за начина, по който той третира взаимоотношенията им с техните настойници. От гледна точка на Наташа те са отговорни за това сестрите да израснат като деца войници, както и за всички последващи психологични травми. Това е частично адресирано от нея в една от сцените във филма, но след това е бързо изоставено. Сюжетът бърза към своята кулминация, поради което отношенията деца – родители нямат необходимото време за развръзка. Въпреки това филмът ускорява сближаването им, като накрая Наташа дори възприема настойниците си като истински родители.

Извън връзката със семейството си Наташа не получава много развитие като герой. Филмът ни разказва малко за нейния живот, преди тя да се присъедини към Щ.И.Т., като решава да ни спести причината тя да премине на страната на американците. По време на филма се споменава на няколко пъти за мисия, наречена операция „Будапеща“, която бива предприета от Наташа и Ястребово око с цел елиминирането на генерал Дрейков. Тази мисия е представена от другите MCU филми като повратна точка за Наташа, при която тя доказва лоялността си към американците. И въпреки че операция „Будапеща“ представлява важна част от живота на Наташа, приятелството ѝ с Ястребово око и дори за самия филм, понеже Дрейков оцелява, операцията бива спомената само за кратко, като филмът ни оставя да гадаем какво е накарало Наташа да се присъедини към Щ.И.Т. в крайна сметка.

Екшънът във филма не може да се запомни, с изключение на преследването с кола в Будапеща (различно от операция „Будапеща“). Един от проблемите на филма е безличността на сцените с ръкопашен бой. Въпреки че повечето от героите са майстори на бойните изкуства, ние не виждаме това в действие. В една от сцените Наташа е заобиколена от група врагове, но след минута ръкопашен бой тя прибягва до употребата на огнестрелни оръжия. Запознаваме се с Червения пазител (Алексей), за когото се предполага, че е съветската версия на Капитан Америка, но дори той не получава екшън сцената, в която да сравним неговите възможности. Остава усещането за пропилян потенциал.

Главният злодей, Таскмастър, също е слабо използван във филма. На теория той е идеалният враг за всеки супергерой, тъй като има способността да имитира до съвършенство бойния им стил само като ги наблюдава. Например Таскмастър хвърля щит като Капитан Америка и стреля с лък като Ястребово око. Въпреки това в екшън сцените с Таскмастър липсва този елемент. Получаваме един-единствен ръкопашен бой, който обаче е заснет с нестабилна камера, така че е трудно да се каже какво точно се случва.

Създателите на филма правят няколко други странни избора. Прологът е следван от монтаж на кадри с деца войници, които са обучени и индоктринирани от проекта „Червената стая“. Същевременно се чува кавър на песента „Smells Like Teen Spirit“ на Нирвана, който изобщо не отговаря на настроението и създава неприятно усещане. Както вече казахме, изложението на операция „Будапеща“ е незадоволително, като има едва няколко сцени, показващи случилото се. Това може да се дължи на факта, че Джеръми Ренър, чийто герой Ястребово око участва в мисията, не присъства по време на снимките на филма. Друга проблемна част е разкриването на самоличността на Таскмастър. Филмът се старае усилено да увеличи напрежението по време на самата сцена, но крайният резултат е несполучлив.

Като цяло филмът разочарова, а има потенциала да бъде една завладяваща история за силата на женското начало. „Черната вдовица“ се опитва, но в крайна сметка не успява да представи главната си героиня извън символичната роля на единствена жена в групата супергерои. Въз основа жанровата тематика на филма той трябваше да се възползва в по-голяма степен от бойните умения на Наташа и опита ѝ в шпионажа – нещо, което „Завръщането на първия отмъстител“ (2014) прави много по-успешно. От тази гледна точка бих препоръчал "Жената Чудо" (2017) на Ди Си Комикс, който успява да отговори успешно на предизвикателството на силния женски образ, или стриймвания от Netflix „Старата гвардия“ (2020) с участието на Чарлийз Терон. /БГНЕС

----

Иван Сариев, кинокритик.