Според д-р Вълчанов, обаче, медиите са само един от ключовите фактори за развитие на медийната грамотност. Той изрази мнение, че ключова роля играят правителствата, неправителствените организации, учителите, университетските преподаватели. „Те също трябва да бъдат посланици и да правят всичко възможно, за да повишават медийната грамотност“, смята медийният експерт.
На въпроса как следва учителите да насърчат и повишат медийната грамотност у децата и трябва ли да има предмет „Медийна грамотност в училище, д-р Вълчанов отговори:
„Резултатите от нашето проучване, което ние завършихме, по един тригодишен проект, свързан с медийната грамотност, показват, че нуждата от интегриране на медийната грамотност в българските училища е голяма. Резултатите от нашето изследване и нашето мнение като преподаватели по медийни комуникации гласят, че за нас трябва да има отделен предмет в училище – „Медийна грамотност.“
Той обясни, че е важно този предмет да бъде обособен като самостоятелен в училище със собствена учебна програма, защото фрагментарното включване на медийната грамотност в различни предмети може да доведе до лек хаос в преподаването на медийна грамотност. „Наличието на отделен предмет с отделна учебна програма могат да изградят трайни и добри познания, свързани с медийната грамотност, и не само на медийната грамотност в тесния смисъл на думата, но и безопасно използване на интернет, критично мислене, използване на съдържание, създаване на дигитално съдържание, предпазване от кибернасилие и т.н.“, каза още д-р Вълчанов.
На въпроса какво трябва да се промени в начина на обучение в университетите, преподавателят заяви, че на първо място там също трябва да бъде интегрирана медийната грамотност в образованието, при това в много широка палитра от специалности, защото по същество медийната грамотност е интердисциплинарна и засяга много от научните сфери.
Според д-р Вълчанов, всеки преподавател в съответните дисциплини, които преподава, може да интегрира медийната грамотност под формата на казуси, примери, дискусии, които организира със студентите. „Това е моето виждане. Аз го правя в моите часове, съответно мисля, че всеки друг преподавател също може да го направи“, заключи той. /БГНЕС