Иван Звездев: Младите българи не познават силата на нашата кухня, за да я рекламират

Делът на готвещите се увеличи многократно, след като българите останаха вкъщи заради коронавируса. Наблюденията си сподели в интервю за БГНЕС известният готвач Иван Звездев. „Много хора преоткриха домашната храна. Определено виждам голям интерес към истинската стара българска кухня. Всички модерни интерпретации и импровизации останаха на заден план. Хората си припомниха вкуса на копривата, лещата, фасула, простите картофени манджи“.

Рекламата

Една от причините да забравим последните години истинската национална кухня, според Звездев, е липсата на масова реклама. Като пример той посочи Италия, Франция, дори Китай, които имат огромни фондове за рекламиране на техните кухни и култури по света. „Особено италианците са изключително настъпателни, убеждават да се мине на тяхното сирене или вино. Когато направиш едно ястие със спагети, веднага ти казват, че в италианската кухня не се прави така. Те трябва да бъдат твърди. А ние защо трябва да се правим на италианци, за да ни се харесва техния вкус“.

По отношение на рекламата България въобще няма държавна политика за популяризиране на кухнята ни, категоричен е готвачът. “Хората търсят това, което се рекламира по телевизията. Затова се търси непрекъснато и чуждото сирене. Нормално и готвачите отговарят на търсенето. По-младите българи не познават храненето в училищния стол, свикнали са на т.нар. „бърза храна“ (fast food)“, казва Звездев.

В момента на пазара се наблюдава дори парадокс. Преди години сиренето „Моцарела“ беше много по-скъпо от българското. В момента е точно обратното. Същата тенденция се наблюдава и при кашкавала. „По-младият човек ще избере по-евтиното без да го интересува дали е италианско или френско, а българското става с много висока цена“, заявява той.

Звездев посочва и друга тенденция срещу друг традиционен продукт – нашенската ракия, чиято цена за литър надминава шотландското и ирландското уиски.

Попитан с какво все още бием европейците, Иван казва, че с чар и усмивка. „Българите са приветливи и гостоприемни, това го няма в повечето страни на Запад или в северните страни. Тъжното е, че чужденец като дойде у нас на много малко места и трудно може да намери автентична храна. Аз водя нашите гости в селската кръчма. Казват ми: благодаря ти, че видяхме истинската България, а не тази в хотела. Там кухнята по света е една и съща“, добавя той.

Гергьовден в условия на пандемия

Звездев казва, че не би тръгнал по магазините да търси прясно агнешко. За празника той ще си вземе замразен пакет дроб сърма. „Така ще го карам - за първи път без агнешко. Защото е хубаво да стоим по домовете, все още има риск от зараза при реденето на опашка. Както правилно отбеляза един от висшите полицаи – не е само за едната софра, празникът си е празник, а яденето е допълнение, не е водещото. Има други по-важни неща, които човек може да спази, вместо да се натъпче с месо“, смята Звездев.

Здравословен начин на хранене

Българският народ е мъдър в кулинарно отношение. Пролетната кухня изчиства перфектно организма и го предпазва. Аз съм убеден, че мнозинството българи, особено в малките населени места се хранят по традиционния начин – коприва, пресен чесън, лапад, киселец. Тази дива трева, която е изключително мощна и е доказала своите качества многократно, спасявайки народа от всякакви трудни ситуации. Защото пандемията от коронавирус не е първата, няма да е и последната. Трябва да се наблегне на зелената храна, отколкото на добре опакованото месо“, посочва Звездев и за финал отбелязва, че тази стерилност до известна степен намалява имунитета на нацията. /БГНЕС