Ивайло Кирилов: Презастрояването на София е поредната предизборна лъжа

Наслушахме се на какво ли не в предизборните кампании на кандидатите за кметското кресло на София, но е добре да разобличим една голяма лъжа, която всички повтарят – може би с цел в един момент да се превърне в истина за обществото. И това е лъжата, че София е презастроена.

Не е необходимо особено голямо усилие, за да се разобличи тази лъжа – достатъчно е да погледнем данните на Евростат, НСИ и другите европейски столици. Тъй като в София средната плътност на населението е 947 жители на кв. км. е трудно да си представим за какво презастрояване може да става въпрос, ако я сравним с Париж – 20 900 жители на кв. км, Атина – 19 115 жители на кв. км, Брюксел – 8 970 жители на кв. км, Лондон – 5 584 жители на кв. км и т.н. Списъкът е дълъг и всъщност трудно ще откриете европейска столица с по-ниски показатели. Може да звучи странно, но Пловдив е далеч по гъсто населен град от София, но не чуваме там да се оплакват от презастрояване, въпреки своите 3 365 жители на кв. км. Варна също би трябвало да е презастроена с нейните 1 418 жители на кв. км.

София попада в категорията на градове с ниска плътност на населението с нейните 947 жители на кв. км. Тази ниска плътност на населението, съотнесена към площта на София, ни води към съвсем други изводи. Че усещането за презастрояване идва от неправилното организиране на живота на населението – липсата на адекватни решения за придвижване и най-вече – на паркоместа. Повечето квартали в София са стари и строени без подземни паркинги, заради което междублоковите пространства се превърнаха в паркинги. Очевидно е, че и те не са достатъчни, и когато ти се наложи да обиколиш квартала няколко пъти, за да намериш къде да паркираш, си много по-склонен да повярваш, че София е презастроена и пренаселена, отколкото да си дадеш сметка, че градът ни има нужда от нова визия за развитие. Панелните блокове с безразборно паркирани около тях автомобили е най-често срещаната гледка в кварталите на София. Сега си представете същото пространство без автомобили, а с добре уредени зелени площи и междублоково пространство! Това може да се случи само, ако управляващите и кандидат-кметовете насочат усилията си в търсене на решение за проблема с паркирането, а не в създаване на масова истерия покрай несъществуващ проблем. /БГНЕС -------------- Автор на коментара е Ивайло Кирилов, специалист по комуникации.