Ивета Чернева: Аргументите срещу Фолксваген в Турция

Автомобилен гигант като Фолксваген, чийто бизнес модел е базиран на потребителския интерес, трябваше да спре и да преосмисли, когато Турция атакува кюрдите в Сирия. Инвестицията от 1.4 млрд. долара за нов завод в Турция в момента е на пауза според решение на мениджмънта, както и би трябвало.

За разлика от някои области на бизнеса, които малко или много са изолирани от потребителски натиск (като някои финансови сектори например), купуването на коли се прави от обикновени хора. Хора, които следят новините и не искат чрез покупките си да се асоциират и да стимулират престъпления срещу човечеството и военни престъпления. Да се инвестира в държава, която подстрекава и разпалва война, е просто лошо бизнес решение за световна марка.

Веднага щом новината, че Турция започва военна окупация срещу кюрдите, се разпространи, въпросът за планове за геноцид от турска страна се появи в обществената дискусия. Да се инвестира повече от милиард в такъв политически контекст просто няма смисъл.

Потенциална инвестиция в нов завод до турския град Измир не среща толкова риск, породен от съображения за сигурност. Самият Измир е достатъчно далеч от южната граница на Турция, въпреки че терористични атаки в сегашната ситуация не са изключени.

Съображенията за риск всъщност се крият другаде. Бизнесът харесва стабилността и предвидимостта. Агресивни икономически санкции, които са вероятни от страна на Европейския Съюз и Съединените Щати, ще се отразят на много икономически и бизнес аспекти, които компанията трябва да отчете. Икономическите санкции по принцип се отразяват негативно на покупателната способност на населението, а новият бизнес на Фолксваген ще разчита на турския потребител в пазар от повече от 80 млн. население.

Санкциите също имат психологически ефект на „затягане на коланите“ в икономики под обсада. Потребителите е по-малко вероятно да искат да пръскат пари за нова кола в икономически трудни периоди.

Така че не става въпрос само за вреда на имиджа на компанията, от което Фолксваген се притеснява. Има реални бизнес контра-аргументи, които съвпадат с аргументите против войната.

Догус Отомотив, турският дистрибутор на Фолксваген, падна с 6.5 процента на истанбулския стоков пазар след новината за турското нападение.

Освен от ефекта върху турския потребител, едни икономически санкции биха изхвърлили Турция от световните капиталови пазари.

Въпреки че някои коментатори не смятат, че Фолксваген ще се откаже от сделката окончателно и само забавя решението, трябва да си припомним, че сирийският конфликт е сложен конфликт от много играчи, който продължава повече от 8 години. Нахлуването на Турция в Сирия е малко вероятно да свърши до месец. Преди седмици беше съобщено, че турските войски дори може да са използвали химически оръжия срещу кюрдското население, което потенциално прави Ердоган военен престъпник. За автомобилен гигант като Фолксваген, да дава икономически тласък на такава държава би означавало индиректно да подкрепя военни престъпления.

Кюрдските бойци постигнаха съгласие за закрила от сирийските войски на Асад, така че това е всичко, но не и потушаване на конфликта. Турция току-що хвърли още съчки в огъня.

Така че Фолксваген ще се окаже в ситуация на „наблюдаване на ситуацията“ за дълго, дълго време. Има аргументи за Фолксваген да се вземе устойчивото бизнес решение и да се откаже от рискованото начинание, и то скоро. /БГНЕС

-----------------

Ивета Чернева е автор в областта на сигурността и човешките права, работила за пет агенции на ООН и в Американския Конгрес. Коментарите й се публикуват в Евронюз, Ню Йорк Таймс, Гардиън, Washington Examiner, Флетчър, EU Reporter и др.