Изкуствен интелект победи 8 световни шампиона на бридж

Изкуствен интелект победи осем световни шампиона на бридж - игра, в която досега човешкото превъзходство устояваше на похода на машините.

Победата представлява нов етап в развитието на изкуствения интелект, тъй като в бриджа играчите работят с непълна информация и трябва да реагират на поведението на няколко други играчи - сценарий, който е много по-близък до човешкия процес на вземане на решения, пише „Гардиън“.

Бриджът се различава от шахмата и играта Го, където и в двата случая изкуствените интелекти вече са побеждавали човешки шампиони и при тях играчът има само един противник в даден момент и двамата разполагат с цялата информация.

"Това, което видяхме, представлява фундаментално важен напредък в състоянието на системите за изкуствен интелект", казва Стивън Мъгълтън, професор по машинно обучение в Имперския колеж в Лондон.

Френският стартъп NukkAI обяви новината за победата на своя изкуствен интелект в петък, в края на двудневен турнир в Париж.

Всеки шампион е изиграл собствените си карти и картите на партньора си срещу двойка опоненти. Тези опоненти са били най-добрите шампиони-роботи в света до момента - роботи, които са печелили много състезания за роботи, но за които е всепризнато, че далеч не са толкова добри, колкото експертните човешки играчи.

ИИ - наречен NooK – е играел същата роля като човешкия шампион, със същите карти и същите опоненти. Резултатът бил разликата между резултатите на човека и ИИ, осреднена за всеки комплект. NooK спечелил 67, или 83%, от 80-те сета.

Жан-Батист Фантун, съосновател на NukkAI, заяви, че е бил уверен, че машината, която компанията разработва от пет години, ще триумфира в хиляди игри, но само в 800 от тях тя е била на косъм.

При обявяването на резултатите математикът Седрик Вилани, носител на медал "Фийлдс" за 2010 г., нарече NukkAI "превъзходна френска история на успеха".

Изследователката на изкуствения интелект Вероник Вентос, другият съосновател на NukkAI, нарича NooK "изкуствен интелект от ново поколение", тъй като обяснява решенията си в процеса на работа. "В бриджа не можеш да играеш, ако не обясняваш", казва тя.

Играта разчита на комуникацията между партньорите.

Обяснимостта е гореща тема в областта на изкуствения интелект. "По-голямата част от това, което широката общественост е чувала през последните години за машинното обучение, се основава на системи с черни кутии като AlphaGo, които не са в състояние да обяснят на хората как се вземат решенията", казва Мъгълтън.

Вместо това NooK представлява "бяла кутия" или "невросимволичен" подход. Вместо да се учи чрез изиграване на милиарди рундове на дадена игра, той първо научава правилата на играта и след това подобрява играта си чрез практика. Това е хибрид между системи, базирани на правила, и системи за дълбоко обучение. "Подходът NooK се учи по начин, който е много по-близък до този на човешките същества", казва Мъгълтън.

"Махалото се люлее към този вид методи", казва Майкъл Литман, професор по компютърни науки в университета Браун в Роуд Айлънд. "Да не можем да кажем на хората какво се случва просто не работи в нашите общества."

Дори ако човек или изкуствен интелект не могат да обяснят с думи какво правят, Литман казва, че поведението им трябва да е "четливо" за другите - да въвеждат правила, които те разбират. Това ще бъде от решаващо значение в области като здравеопазването и инженерството. Самоуправляващите се автомобили, „комуникиращи“ на кръстовище, ще трябва да могат да разчитат поведението на другите, например.

Литман е разочарован, че предизвикателството не включва наддаване, което е мястото, където се случва най-интересната комуникация - и измама - в бриджа.

Но Невена Сениор, многократна световна шампионка по бридж за Англия и една от претендентките на NooK, каза, че създателите на NooK са свършили "великолепна" работа. Тя установи, че той е разчитал опонентите си по-добре от хората и е можел да се възползва по-добре от техните грешки.

"Това е нещо, което хората правят след достатъчно опит, и бях приятно изненадана, че един робот имитира типичните човешки умения", каза тя.

Други триумфи на ИИ

1996 г.: Шахматната машина Deep Blue на IBM печели партия срещу световния шампион по шахмат Гари Каспаров, но губи мача с 2:4. Година по-късно Каспаров губи реванша.

2011: Компютърът Watson на IBM побеждава шампионите в телевизионното шоу Jeopardy! Брад Рътър и Кен Дженингс и печели първата награда от 1 млн. долара.

2016: AlphaGo на Google DeepMind побеждава корейския шампион по Го Ли Седол с 4:1. Корейската асоциация присъжда на AlphaGo най-високия гросмайсторски ранг по Го - почетен 9 дан.

2022: Компютърът за игра на бридж NooK на NukkAI побеждава осем световни шампиона по бридж в Париж. /БГНЕС