Как ще се осъществи колонизацията на Червената планета?

На 16 март основателят на SpaceX и Tesla Илон Мъск косвено потвърди плановете на своята корпорация за бързо колонизиране на Марс. Предприемачът коментира меме в Twitter относно първото кацане на човек на Червената планета. Мъск беше лаконичен: "2029 г." По този начин пропагандаторът на междупланетните пътувания отбелязва началната дата на евентуална марсианска експедиция.

Ръководителят на SpaceX не за първи път прави прогнози за завладяването на друга планета. А сроковете за кацане на хора на Марс непрекъснато се променят. През 2016 г. той обеща, че ако всичко върви по план, неговата корпорация ще може да достави първите хора на Марс през 2024 или 2025 г. През 2020 г. Илон Мъск заяви, че има амбицията да построи хиляда космически кораба за десет години, за да премести един милион души на планетата до 2050 г. Първото изстрелване е планирано за 2026 г. Последното си предсказание бизнесменът направи съвсем наскоро в интервю за списание Time, което го обяви за мъж на годината. "Ще се изненадам, ако не кацнем на Марс след пет години", каза Мъск пред репортери.

Какви трудности среща SpaceX

Една успешна мисия до Марс ще доведе до революция в космическата индустрия и на теория ще помогне за решаването на проблема с пренаселеността на Земята. Изследването на Червената планета ще даде тласък на развитието на науката, ще позволи откриването на нови елементи, материали, минерали, ще разшири значително човешката среда. Но частичното преселване на хора е възпрепятствано от технически проблеми и бюрократични трудности.

Плановете за полет до Марс са свързани с космическия кораб Starship, към който Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) проявява интерес. На 9 декември 2020 г. корабът експлодира при съприкосновение с площадката за изстрелване - още след завръщането си от орбита. Въпреки инцидента Илон Мъск определи теста като успешен. Първият орбитален полет на транспортната система за многократна употреба Starship се очаква да се състои през 2022 г. Предприемачът не само се надява, че оборудването е годно за употреба, но и чака разрешение от властите. "Последният проблем на Мъск не е технически, а регулаторен", коментира експертът по космическа политика Ранд Симбърг.

През ноември Мъск изложи проблеми с двигателите Raptor, задвижвани с метан и кислород, които осигуряват полета на Starship. Според предприемача компанията е изправена пред сериозна производствена криза: бизнесменът дори е трябвало да жертва празника си за Деня на благодарността заради "бедствието". "Мъск заяви: "Ще бъдем изправени пред реален риск от фалит, ако не успеем да постигнем честота на полетите на Starship поне веднъж на две седмици през следващата година. Според шефа на SpaceX корпорацията трябва да произвежда от 800 до 1000 двигателя годишно. Производствените проблеми на Raptor могат да забавят производството на Starship - недостигът на последния заплашва да развали договори и да намали приходите от правителства и частни клиенти.

SpaceX обяснява, че Марс се смята за най-удобния съсед на Земята от гледна точка на нейното заселване. Планетата е отдалечена от нас на разстояние около 225,3 милиона километра, като удобното местоположение ни позволява да получаваме необходимото количество слънчева светлина за живот. Атмосферата на Марс е наситена с въглероден диоксид, азот, аргон и някои други микроелементи, което на теория дава възможност за отглеждане на полезни култури на планетата. Представители на SpaceX съобщават, че на Марс е "малко студено, но можем да се стоплим". Гравитацията на планетата е 2,6 пъти по-слаба от тази на Земята, което позволява вдигането на тежки предмети без усилие. По отношение на продължителността на деня тази планета също е подходяща - денят трае 24 часа и 37 минути.

Недостатъците на идеята за колонизиране на Марс - вероятно, както при всички амбициозни проекти - са твърде значителни, за да бъдат пренебрегнати. А експертите дори не отчитат факта, че никога досега в историята си хората не са се опитвали да се отдалечат на такова гигантско разстояние от люлката си. Освен това, ако оставим настрана специфичните проблеми на SpaceX, Марс изглежда изключително опасно място за учените, които биха могли да го използват като резервно местообитание. "Хората дори не са се опитвали да живеят в Антарктида или под земните морета, които са много по-малко опасни от космоса, така че защо да се опитват да живеят на друга планета?", пита канадският учен Джордж Дворски.

Илон Мъск често говори за това как Марс ще посрещне земляните в случай, че родната им планета стане необитаема. Предприемачът е разочарован и от факта, че за 50 години изследвания човечеството така и не е усвоило най-близкия спътник - Луната. "Колонизацията изглежда като бягство от проблемите, които сме създали тук", не е съгласен с тезата му д-р Джон Трафаган. Джон Логсдън, основател на Института за космическа политика, припомня по-неотложните проблеми: "Какво ще правят хората там, за да си изкарват прехраната? Какъв ще бъде гръбнакът на марсианската икономика?"

Ако приемем, че полетът до Марс през 2029 г. се провали, SpaceX поне ще бъде по-близо до първото изстрелване след седем години, отколкото сега - поне теоретично. Корпорацията вече е разработила план за полети, според който корабите на американската корпорация ще се движат непрекъснато между Земята и Червената планета. В SpaceX смятат, че основният превозвач на хора на Марс ще бъде Starship - двустепенната свръхтежка ракета носител за многократна употреба, която може да превозва десетки тонове товари наведнъж. Според изчисленията на Илон Мъск товароносимостта на ракетата ще намали цената на полета до десетки милиони долари, което е много евтино в сравнение с настоящите цени за изстрелване в космоса. След като бъде изстреляна и достигне ниска околоземна орбита, запасите от гориво на ракетата ще бъдат допълнени от презареждащ модул, който след това ще се върне на Земята.

Инженерите на SpaceX смятат, че полетът в една посока ще отнеме шест месеца. След кацането "Старшип" ще може да бъде зареден с марсиански запаси и след това изпратен обратно - за следващата експедиция. Според изчисленията на Илон Мъск, за да създаде колония на планетата, човечеството ще се нуждае от около един милион тона материали. Поради това корабите на неговата корпорация ще трябва да се придвижват непрекъснато между Земята и Марс по време на първата фаза на разработката.

"Не мога да си представя нищо по-вълнуващо от това да отида в космоса и да бъда сред звездите", казва Илон Мъск.

Футуролозите смятат, че ако корпорацията SpaceX не успее да се справи с трудностите при производството на космическия кораб и не реши други неотложни проблеми, полетите до Марс ще останат в сферата на научната фантастика. Засега все още нещо по-силно от гравитацията задържа човечеството на Земята. /БГНЕС

Категории: