Художниците от Древен Египет са променяли своите произведения

Според ново проучване древноегипетските художници са били по-креативни, отколкото се е смятало досега, предаде АФП.

Използвайки нови техники за преносими изображения и химически анализ, международен екип от учени погледна по нов начин на картините в Долината на царете.

Досега египтолозите са смятали, че изкуството в тези гробници е много условно, спазващо определени правила и използващо предварително определени модели, които са били пренасяни върху стените.

Малък робот, движещ се пред изрисуваните стени, обаче използва рентгеново, ултравиолетово и инфрачервено зрение, за да "прегледа" изкуството в дълбочина, подобно на медицински скенер, казва Филип Валтер от Френския център за научни изследвания CNRS, съавтор на изследването, публикувано в списание PLOS One.

Върху изображение на Рамзес II, украсяващо гробницата на жреца Нахтамон, нарисувано около 1200 години пр.н.е., фараонът е изобразен в профил, с огърлица и украшение за глава и държи скиптър.

Анализът на изображението обаче разкрива различна композиция, което подсказва, че са положени усилия за коригиране на оригиналното произведение.

"Не очаквахме да видим такива модификации на предполагаемо много формално изображение на фараон", предназначено да бъде застинало във времето, казва Валтер.

Подобни промени са открити и върху гробницата на благородника Менна, изобразен с ръце, протегнати към бога на мъртвите Озирис.

Анализът показва, че позицията на една от ръцете е изместена, а в пигментите, използвани за цвета на кожата, са направени промени.

Не е ясно колко години са минали между промените и защо са били извършени, но според учените това е доказателство за "свободата на творчеството".

Уолтър сравнява този "личен почерк" с този, който се наблюдава при "великите художници от Ренесанса", за които е доказано, че са правили корекции в работата си.

Филип Мартинес, другият съавтор на изследването от CNRS, заяви, че ако се докаже, че тази практика е била обичайна, това ще доближи фараонското изкуство до нашите "съвременни естетически стандарти, подхранвани от гръко-римското изкуство". /БГНЕС