Китай създаде прототип на реактивен двигател, задвижван от въздух

Китайски физици демонстрираха прототип на реактивен двигател, който не използва гориво. Движещата сила в него идва от сгъстена плазма, която се получава непосредствено от въздуха. Описание на разработката е публикувано в списание „AIP Advances“.

В съвременните реактивни самолетни и ракетни двигатели импулсът, който изтласква апарата напред, се създава от мощна струя гориво.

Учените от университета в Ухан са разработили устройство, което компресира въздуха и го йонизира с помощта на микровълни, като генерира мощна струя плазма.

Уточнява се, че засега това е само прототип, но резултатите показват практическата възможност за производството на екологично чист и безшумен самолетен двигател, който използва вместо гориво само електрически заряд и въздуха наоколо.

В прессъобщението на американския институт по физика се подчертава, че изследователите са били мотивирани в работата си от желанието да помогнат при решаването на проблема с глобалното затопляне, причинено заради използваните от автомобилите и самолетите двигатели с вътрешно горене.

Резултатите показват, че двигател на основата на микровълнова въздушна плазма може да бъде жизнеспособна алтернатива на обикновения реактивен двигател, задвижван от изкопаемо гориво.

Изработеният прототип успя да вдигне във въздуха стоманена топка с тегло един килограм над кварцова тръба с диаметър 24 милиметра. Изследователите отбелязват, че по отношение на собствената си маса тягата, създадена от прототипа, е сравнима с тази на конвенционалните реактивни двигатели.

Методът за получаване на реактивна плазма, използван от авторите на разработката, се различава съществено от предишните опити за създаване на плазмени реактивни двигатели по това, че използва обикновен въздух. Преди това, например в реактивния двигател на космическата сонда Dawn на НАСА е използвана ксенонова плазма, която не е в състояние да преодолее триенето в земната атмосфера, поради което няма достатъчно мощност да бъде използвана във въздушния транспорт.

Плазмата е четвъртото състояние на материята, в допълнение към твърдото, течното и газовото. В природата плазма съществува на повърхността на Слънцето или във вътрешността на мълнията. Но това състояние може да се получи и по изкуствен начин. Новият плазмен реактивен двигател генерира плазма с висока температура и под високо налягане, използвайки само впръскан въздух и електричество. Мощен компресор компресира въздуха, който, преминавайки под високо налягане през йонизационната микровълнова камера, се превръща в плазмена струя.

Към днешна дата въглеродният диоксид, отделян от изгарянето на горивото в самолетните двигатели (без военните самолети) съставлява около 2,5% от всички емисии парникови газове. Авторите се надяват, че тяхната разработка ще създаде предпоставки за започване на производството на реактивни двигатели, които не използват изкопаеми горива.

В момента учените работят за подобряване на ефективността на устройството си за постигане на тази цел. /БГНЕС, РИА Новости