"Княжево" срещу разширяването на бул. „Цар Борис III“ и изграждането на тунел

Планирано разширяване на столичния булевард „Цар Борис III“, превръщането му в скоростна отсечка и изграждането на пътен тунел за безконфликтна връзка от „Околовръстния път“ към Перник, притесни живущите в кв. „Княжево“. Те се обявиха срещу тези планове на столичната община и вече са изразили, в писмена позиция, своето недоволство и опасения до какво би довело реализирането на този проект. Това каза в интервю за БГНЕС Лилия Чолакова, която повече от 30 години живее в сграда на булеварда.

Лили Чолакова

„Не желаем да бъде разширен „Цар Борис III“ и този участък да попадне в изменението на Подробния устройствен план (ПУП). От кръстовището на „Горнобански път“ с „Никола Петков“ в посока центъра разработката обхваща 50-100 м., което е необходимо, за да се изгради кръстовище. В посока „Княжево“ обаче разработката обхваща около половин километър. Искаме да се ограничи изменението на ПУП до кръстовището и да се запази съществуващото положение в този участък“, настоява Лилия Чолакова, пред чийто дом ще излиза увеличеният трафик от бъдещата тръба за безконфликтно движение в участъка.

По думите й там и сега шофьорите не спазват ограничението от 50 км. и често се движат с превишение, в пъти, над скоростта, с което застрашават живота на пешеходците в района.

Чолакова уточнява, че подкрепят проекта за разширение на Софийския околовръстен път, защото по тази начин очаквали транзитният трафик, който сега минава през "Княжево" да бъде пренасочен по АМ "Люлин". Това обаче няма как да се случи изцяло, ако бул. „Цар Борис III“ се превърне в скоростна отсечка. Според нея това обезсмисля донякъде изграждането на Южната дъга на Софийския околовръстен път.

Тя вижда и съществени пропуски в проекта, които ще доведат до нови проблеми в района.

Проектът включва увеличаването на ширината на пътното платно, като се добавят две допълнителни ленти в посока София-Перник, премахва се съществуващото локално платно, което се ползва от пешеходци и велосипедисти, които по този начин правят връзка с парк Витоша. Опасността в момента и сега е сериозна. Тук непрекъснато стават катастрофи. Притеснява ни, че премахвайки локалното платно и оставяне на един тесен тротоар, който на места е не повече от 3 м., това ще създаде сериозна опасност за живущите в квартала. Няма да коментирам шума, праховите частици, твърде шумно е. Когато това изменение бъде направено, предполагам, че трафикът ще се увеличи“, посочва Чолакова и дебело подчертава, че в проекта не е предвидено безопасното преминаване на пешеходците.

Освен това не е предвиден и достъп до жилищните сгради.

„В момента достъпът на живущите е по това локално платно. Премахвайки платното те няма да имат достъп до жилищните сгради. Той ще стане възможен само през тротоара“, посочва тя и добавя, че новата регулационна линия преминава през храм „Св. Панталеймон“ в района, който обаче не може да бъде съборен, за да се изпълни в цялост новия план.

Любо Стефанов от Сдружение „За Княжево“ коментира, че ако разширението и изграждането на тунелната пътна връзка не се реализират, Столичната община ще спести пари и няма да влага средства в нещо, което десетки хора не искат.

„Преди време в проекта бяха заложени две тръби. Едната предвиждаше десен завой когато се движите по „Цар Борис III“ и завивате надясно към „Бъкстон“. Тя отпадна, но остана другата, която осигурява връзката от „Бъкстон“ към „Княжево“. Малко по-нагоре, където трамвая излиза от автономното си трасе и излиза по средата на булеварда при княжевската баня, пътя се стеснява, той става само с две ленти – по една в посока. Няма никаква логика да се ушири булевард, който е с по две активни ленти, при условие, че малко по-нагоре пътя се стеснява до една лента. Пътят не може да бъде разширен заради княжевската баня, която е на над 350 г., а отделно отдолу под пътя минават много водни минерални жилки. Няма никакъв смисъл да се стимулира подобен трафик тук“, обяснява Стефанов и добавя, че също така искат да бъде сменен и статутът на пътя.

Той посочва, че според Общия устройствен план е предвидено там да има велоалея.

„Тук е заложена велоалеята, която тръгва от Руски паметник и е планирано да продължи до „Княжево“. Тя в момента свършва до „Околовръстен път“. Идеята е тя да може да бъде продължена, а с унищожаването на локалното шосе губим тази възможност“, казва той и подчертава, че това ПУП влиза в противоречие с ОУП и плана за устойчива градска мобилност.

Стефанов разкрива, че новият път на велоалеята се отклонява по „Околовръстен път“, което е опасно и по този начин се създава реална опасност за велосипедистите, а също така това решение противоречи и на нормативни документи.

Любо Стефанов

Гражданското сдружение вече е излязло с позиция по случая и предстои да входира становище в район „Витоша“. Същото е предоставило и на жителите, които могат да го изтеглят от страницата им в социалната мрежа и да го внесат в лично районната администрация или онлайн. Срокът за това е 5 май.

„Готови сме да се възползваме от всички законови действия, които може да предприемем занапред. Ако не бъдем чути сме готови да излезем и на протест“, обяви още той.

Стана ясно още, че проектът трябва да бъде одобрен до края на годината и се очаква самата му реализация да започне през 2022 г. и да завърши в рамките на 5 години.

БГНЕС ще потърси позицията по въпроса и на Столичната община. /БГНЕС